Groen vliegtuig bespaart miljarden

Nieuws | de redactie
24 september 2007 | Door vliegtuigvleugels te maken van een speciaal soort aluminium vezel combinatie worden ze nagenoeg ongevoelig voor metaalvermoeiing. Dankzij minder brandstofgebruik hierdoor en door vermindering van de onderhoudskosten kunnen de besparingen wereldwijd oplopen tot € 75 Miljard. De toepassing van deze technologie, mede ontwikkeld aan de TUD,  vormt een belangrijke bijdrage aan de komst van het zogeheten groene vliegtuig. 


Vermoeiing is een fenomeen waarbij een materiaal bezwijkt na langdurig wisselende belastingen. Door de wisselende belasting treedt er op den duur breuk op. De nieuwe hoogwaardige CentrAl aluminium constructies zijn sterker dan de vezelversterkte koolstof (CFRP) constructies die recent zijn toegepast in o.a. vliegtuigvleugels van de Boeing 787. Ten opzichte van CFRP-vleugelconstructies kan het gewicht nog eens 20% gereduceerd worden. Daarnaast resulteert het in aanzienlijk lagere (onderhouds)kosten voor deze constructies.

Het CentrAl-concept bestaat uit een centrale laag van vezel metaal laminaten (VML), die worden gesandwiched tussen een of meerdere dikke lagen hoogwaardig aluminium. Zo ontstaat een robuust constructiemateriaal, dat niet alleen bijzonder sterk is, maar daarnaast ook ongevoelig is voor vermoeiing. Met deze toepassing blijven, in tegenstelling tot CFRP-constructies, eenvoudige reparaties zoals bij aluminium- constructies mogelijk.

Dit nieuwe gepatenteerde concept is onder andere het resultaat van een intensieve samenwerking tussen het in 2004 opgerichte Haagse bedrijf GTM Advanced Structures, dat zich heeft gespecialiseerd in nieuwe vliegtuigmaterialen en constructies, Alcoa en de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Tijdens een congres in Delft presenteren GTM en Alcoa het nieuwe concept deze week aan internationale experts op het gebied van vermoeiing en schade gevoeligheid van vliegtuigconstructies.

De Amerikaanse Luchtmacht, Alcoa en GTM laten hier tevens hun licht schijnen over het feit dat de nieuwe CentrAl materialen mogelijkheden creëren voor zogenaamde “Carefree-structures”. Dat zijn vliegtuigconstructies die minder gevoelig zijn voor schade, veroorzaakt door bijvoorbeeld vermoeiing, (hagel)inslag, trucks die tegen het vliegtuig rijden en corrosie, waardoor de onderhoudskosten significant zullen afnemen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK