Hoe anders is de digi-generatie?

Nieuws | de redactie
14 september 2007 | De huidige jongeren worden wel aangeduid als de digitale generatie omdat ze zijn opgegroeid in een virtuele wereld. Hun leren, communiceren en culturele perspectief is daarmee sterk veranderd ten opzichte van die van eerdere generaties. Niet het bezit van de technologie onderscheidt hen van hun ouders, maar hoe ze die gebruiken. Zij krijgen later steeds minder belangstelling voor cultuurhistorische tradities, stelt prof.dr. Jos de Haan in zijn oratie 'Van oude en nieuwe iconen'


De Haan beschrijft de invloed van internet op de digitale generatie en haar contact met de traditionele cultuur. Jongeren gaan niet alleen anders om met ict dan hun ouders, maar nemen ook anders deel aan het culturele leven. De Haan aanvaardt op vrijdag 21 september de bijzondere leerstoel ‘ICT, cultuur en kennissamenleving’ aan de EUR.

De nieuwe hoogleraar stelt de vraag of internet een nieuwe concurrent is van de traditionele cultuur of juist mogelijkheden schept om de digitale generatie met de culturele rijkdom uit het verleden in contact te brengen. In musea, archieven en bibliotheken wordt hard gewerkt aan het digitaliseren en toegankelijk maken van het beschikbare materiaal. Ook kunstinstellingen en omroeporganisaties is er veel aan gelegen om zich in de virtuele wereld te presenteren.

Is toegang tot dit gedigitaliseerde materiaal echter wel voldoende? Als op het schoolplein en in de virtuele wereld de populaire cultuur domineert, komen klassieke muziek, cultuurhistorische tradities en documentaires op de publieke omroep in de verdrukking, aldus De Haan. Iedere generatie leest minder dan de voorgaande, traditionele podiumkunsten verliezen publiek onder jongere generaties en ook de cultuurhistorische belangstelling wordt steeds meer een zaak van ouderen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK