Rotterdamse haven heeft perspectief
Het onderzoek van Wouter Jacobs is toegepast op drie havensteden: Rotterdam, Los Angeles-Long Beach en Dubai. In Rotterdam was de veranderende vraag in de mondiale containersector en de toenemende concurrentie aanvankelijk slecht te rijmen met de bestaande structuur van het gemeentelijke havenbedrijf. Gevolg was een afnemend marktaandeel in het laatste decennium. Na een moeizaam politiek proces is de verzelfstandiging van het gemeentelijke havenbedrijf strategisch gekoppeld aan het besluit tot de aanleg van de Tweede Maasvlakte.
Door de verzelfstandiging kan het havenbedrijf zich commerciëler en strategischer opstellen richting klanten. Bovendien hoeft het geen verantwoording meer af te leggen aan de gemeenteraad over het dagelijkse beleid op het gebied van tarieven, investeringen en contractuele afspraken. Door de verzelfstandiging kon ook het rijk een belang van een derde nemen in het havenbedrijf, dat vervolgens kan worden gebruikt om de aanleg van de Tweede Maasvlakte te financieren. Met die Tweede Maasvlakte heeft Rotterdam een grote troef in handen voor toekomstige groei, aldus Jacobs.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
‘Digitalisering slecht voor staf- en studentenwelzijn’
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
“Internationalisering van de universiteit moet geen zelflikkend ijsje worden”
