Creativiteit “witte vlek in wo”

Nieuws | de redactie
12 oktober 2007 | De omgang met de creativiteit van jonge talenten verdient in de universiteit meer nadruk. Robbert Dijkgraaf prees in dit opzicht het kunstonderwijs in het hbo als inspiratiebron. Op het seminar over de 3e cyclus in de kunsten in Amsterdam vertelde hij over zijn eigen onderzoekservaring in zo’n 3e cyclus in het wo: “Als je aan de universiteit de initiële opleidingsfase achter de rug hebt, moet je ineens een eigen onderzoek vorm en inhoud geven om je PhD te gaan halen. Ik vond dat een enorme overgang na de jaren waarin eigenlijk alleen maar colleges volgen moet. Ik had echt het gevoel in het diepe gegooid te zijn.”


De Spinozist bekende dat hij aan de universiteit volstrekt niet geleerd had hoe in zo’n nieuwe fase van kennisverwerving hij zijn eigen creativiteit en intuitie moest aanboren en benutten. “de rol van je verbeeldingskracht daarin krijg je in de universitaire opleidingscontext niet mee. Daar praat men niet over, althans niet dan in gesprekken in zeer informele sfeer laat op de avond. Het vergt ook veel moed van een student of jonge onderzoeker om het feit van dat gebrek aan kennis en vaardigheid zelf in je onderzoeksopzet aan de orde te stellen.”

Dijgraaf was door een tijd aan de Rietveld Akademie zich bewust geworden wat het wo hier veelal mist. “Die ervaring maakte het voor mij beter hanteerbaar mijn eigen creatieve vermogens te benutten voor mijn onderzoek. Dit is een grote witte vlek binnen de opleidingstraditie van het wo.” ScienceGuide publiceert de komende weken meer bijdragen en conclusies uit dit belangwekkende internationale seminar over de vervolmaking van de BaMa-structuur voo het kunstonderwijs in zijn internationale conext.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK