Creativiteit “witte vlek in wo”
De Spinozist bekende dat hij aan de universiteit volstrekt niet geleerd had hoe in zo’n nieuwe fase van kennisverwerving hij zijn eigen creativiteit en intuitie moest aanboren en benutten. “de rol van je verbeeldingskracht daarin krijg je in de universitaire opleidingscontext niet mee. Daar praat men niet over, althans niet dan in gesprekken in zeer informele sfeer laat op de avond. Het vergt ook veel moed van een student of jonge onderzoeker om het feit van dat gebrek aan kennis en vaardigheid zelf in je onderzoeksopzet aan de orde te stellen.”
Dijgraaf was door een tijd aan de Rietveld Akademie zich bewust geworden wat het wo hier veelal mist. “Die ervaring maakte het voor mij beter hanteerbaar mijn eigen creatieve vermogens te benutten voor mijn onderzoek. Dit is een grote witte vlek binnen de opleidingstraditie van het wo.” ScienceGuide publiceert de komende weken meer bijdragen en conclusies uit dit belangwekkende internationale seminar over de vervolmaking van de BaMa-structuur voo het kunstonderwijs in zijn internationale conext.
Meest Gelezen
Europese Unie: ‘Academische vrijheid in Nederland verslechtert’
Susanne Täuber: "Wie haar klacht niet laat afzwakken, wordt kapotgemaakt"
Wat vindt BBB eigenlijk van hoger onderwijs?
UvA-studenten dagvaarden universiteit om internationalisering
'Studentenwelzijn verbeteren zonder wetenschappelijk bewijs kan veel schade toebrengen'
