Hoe maak je talent zichtbaar?

Nieuws | de redactie
25 oktober 2007 | De “nieuwe Evita” komt van Fontys. Brigitte Heitzer is niet alleen een ster in wording in de stal van Van den Ende, ze is ook het boegbeeld van de nieuwe generatie HBO- professionals. Maar met één Evita is de schreeuwende arbeidsmarkt nog niet blij gemaakt. Er zijn meer dan honderdduizend hoger opgeleiden per jaar nodig om de Nederlandse economie te laten draaien. Na het “emancipatie” thema van de vorige eeuw is nu het thema “zichtbaar talent” de focus voor het HBO.



Idols, en haar varianten, is een populair televisieformat. Talenten scouting, ranking door jury en publiek. De hoofdprijs voor het beste talent! Veel kijkers, en dus adverteerders, zien graag jonge talenten. In Engeland zien we de wording van een concert pianiste, in Amerika natuurlijk de nieuwe Trump. Ook in Nederland trekt muziek, (mode) creativiteit en business veel publiek. Grappig is dat de aandacht naar twee kanten werkt. De student, als generatie Einstein, wil zelf ook graag zichtbaar worden. Als dat niet lukt, dan geven ze graag hun mening over de mensen die hun talent wel tonen.

Voor de HBO instelling is deze ontwikkeling een pracht kans. Immers hun uitgangspositie is voor de jonge talenten zeer sterk. Beter dan Universiteiten zijn de HBO instellingen in staat om doelgroepenbeleid te ontwikkelen. De goede student op de goede plek is géén slogan. Het is de natuurlijke opgave van docenten, decanen en studieloopbaan begeleiders. Immers met een instroom uit MBO, Havo en VWO, en met verschillende leeftijden (schoolverlaters en werkenden) heeft de HBO instelling een professionele blik op de inhoudelijke en persoonlijke stap die iedere student moet zetten, just in time. Voor alle doelgroepen staat er één thema centraal: ontplooiing van talent. Nu alleen nog de zichtbaarheid goed regelen. Hier kan het HBO leren van de TV!

Talentontwikkeling is nu vooral zichtbaar op TV. Maar met YouTube op internet en videokanalen van SURFnet kan een podium worden gebouwd voor 350.000 HBO professionals in ontwikkeling. Zo krijgen alle studenten, en bij voorkeur ook hun docenten, de kans om zichtbaar te worden. De echte opgave is natuurlijk om niet één nieuwe Evita op te leveren maar meer dan honderd duizend talenten per jaar voor overheid en bedrijfsleven: in de bouw, ICT, zorg, leraren in basis en voortgezet onderwijs en bedrijfskundigen. Overal is jong talent nodig, eigenlijk zelfs multi-talent. Niet alleen moeten de jonge professionals kennis hebben van hun vakgebied, ook de andere talenten zoals communiceren, presenteren, ondernemerschap, vindingrijkheid en reflectie moeten zichtbaar worden gemaakt. Dat kan het beste in de competitie, zoals bij Idols. Een vrolijk voorproefje kon de aankomend student op de studiebeurs al zien bij de Hogeschool Utrecht: met je vrienden een dansje doen tegen een virtuele achtergrond. De Hogeschool zet het filmpje op internet en met je eigen code kun je met je vrienden thuis alles nog eens bekijken. Zo komen de aankomende sterren al heel vroeg in beeld!

Nu nog een serieuze variant, met inhoudelijke competitie, ontwikkelen.

Robert Blom

Voorzitter faculteit Techniek, Hogeschool Utrecht


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK