Kennis in context
Zij doen dat vanuit hun werkzaamheden voor de bestuurlijke werkgroep onderzoek HBO-raad. Daarmee sluiten zij aan bij en bouwen zij verder op het eerder in Thema verschenen tweeluik van Frans Leijnse, Jacqueline Hulst en Loek Vromans over de veranderende positie van de hogescholen. Ze nemen tevens stelling ten opzichte van de opvattingen van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid met betrekking tot het onderzoek aan de hogescholen.
Onze maatschappij is sinds de Tweede Wereldoorlog is steeds sneller tempo veranderd. De samenleving wordt door velen getypeerd als kennissamenleving. We leven in een economie waarin kennis als belangrijkste productiefactor en als bron van innovatie onze welvaart genereert. Een belangrijk kenmerk van deze economie is dat die kennis steeds sneller veroudert. Dit wordt goed weergegeven door het begrip halfwaardetijd. Elke vijf tot zes jaar is de waarde van de kennis van een gemiddelde ingenieur gehalveerd (Timmermans, 2003: 20).
Kennis in Context. Onderzoek aan hogescholen.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds