Monkey Business aan de HAN

Nieuws | de redactie
26 oktober 2007 | Net als bacteriën, bosmarmotten, of chimpansees concurreren mensen of werken ze samen om voedsel, onderdak of territorium te krijgen. Maar hoe besluiten zij of ze het met de concurrentie uitknokken of ermee samenwerken? En dat met maar één doel: overleven. David Barash -die op 5 november de nieuwe HAN-lezing en masterclass houdt- maakt gebruik van de nieuwste ideeën uit de psychologie, economie en biologie om de wortels van de strategie van mensen te onderzoeken en verklaren. Professor Dr. David Barash is hoogleraar Evolutionaire Psychologie aan de Universiteit van Washington in Seattle.

Hij gaat daarbij uit van de game theory of speltheorie die bestudeert hoe individuen beslissingen nemen. Barash laat ons zien wat wij kunnen leren van speltheorie en de dierenwereld als wij onderhandelen en concurreren.

In zijn nieuwste boek Madame Bovary’s Ovaries laat Barash zien welke weinig verheven drijfveren allerlei beroemde personages uit de wereldliteratuur hadden. En waarom benadrukken de Corleones in The Godfather zo het belang van de familie? Barash richt zijn onderzoek overal op gedrag. Op het buitenlandbeleid van Bush in 2003. Op het gedrag van investeerders bij een markt zeepbel, dat van generaals op een slagveld en de parings- en gevechtsstrategiëen van ‘minder rationele’ dieren. Want, let wel: het ziet er weloverwogen en rationeel uit wat we doen, maar het blijven eigenlijk apestreken – Monkey Business.

5 november 2007
De Vereeniging
Keizer Karelplein 2d
6511 NC Nijmegen
20.00 – 22.00 u


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK