Oerhollandse innovatie

Nieuws | de redactie
15 oktober 2007 |
De rondvaartboot op waterstof die vanaf 2008 door de grachten van Amsterdam gaat varen, is niet alleen goed voor het milieu. Het is ook een bewijs van de waarde van het innovatief design, waarvoor ons land bekend staat. De Delftse student Industrieel Ontwerpen, Kenneth Veenenbos, ontwierp de boot, waarin een onbelemmerd uitzicht voor honderd passagiers en goede ventilatie centraal staan.


“Mijn afstuderen begon met een gebruikersonderzoek”, vertelt Veenenbos. “Ik maakte zelf een tochtje en interviewde passagiers en schippers over wat zij vinden dat verbeterd kon worden aan de boot. Daarbij bleken er twee primaire wensen te zijn: een vrij uitzicht en een betere regulatie van de temperatuur.” Bij de huidige boten zit vaak een balk boven de ramen die het zicht hindert. En dat is juist storend als de passagiers schuin omhoog willen kijken naar de bijzondere decoraties en architectuur van de gevels van de grachtenpanden, waar een belangrijk deel van de attractie van zo’n gtrachtenrondvaart in zit.

In het ontwerp van Veenenbos wordt gebruik gemaakt van gelijmde ruiten van kunststof (Lexan Margard), waardoor een lichtere dragende constructie mogelijk is die het uitzicht minder belemmert. De overkapping bestaat uit delen van ongeveer 1,5 meter lang, die elk geopend kunnen worden door ze te kantelen met een vierstangenmechanisme. Het raam wordt zo aan de onderkant opgetild, terwijl het bij het midden van het plafond iets de boot in kantelt. “De boten moeten met de ramen open nog onder de bruggen door kunnen”, legt Veenenbos uit, “dus moest ik een innovatieve oplossing verzinnen om alle passagiers toch het gewenste comfort te bieden. Het verbeterde zicht en de innovatieve uitstraling van de boot voegen iets toe aan de ervaring van de tocht.” Een groot voordeel is dat het raam ook gewoon open kan wanneer er een Hollandse ruk- of herfstwind staat of als het in Amsterdam weer eens eventjes regent.

Veenenbos bouwde op basis van zijn ontwerp een modelschip op ware grootte en liet dit door verschillende gebruikers testen in de werkplaats van de opleiding Industrieel Ontwerpen. Daarbij bleek zijn innovatie ook deed wat zij moest doen. De schippers waren tevreden en de passagiers waren blij met het nieuwe, ruimere uitzicht en de ventilatiemogelijkheden. De rondvaartboot op waterstof wordt ontwikkeld door een consortium van bedrijven en zal volgend jaar o.a. door Lovers in gebruik genomen worden op de Amsterdamse grachten. Naar verwachting wordt de boot ook ingezet voor het dagelijks vervoer van circa 600 Shell-medewerkers over het IJ tussen het Centraal Station en het nieuwe technologiecentrum van Shell.




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK