Van omkoping tot keuzecoaching
Het gaat bij marketing & communicatie in het hoger onderwijs nog te vaak om eigen “eer en glorie”, terwijl het moet gaan om de toekomst van de scholier. In plaats van te worden omgekocht met gadgets en te worden verleid met mooie praatjes, wil de scholier deskundig worden bijgestaan in het maken van de juiste keuze. ‘Keuzecoaching’ komt tegemoet aan de werkelijke behoefte aan informatie en sociale identificatie van het individu. Dit blijkt uit motivationeel onderzoek onder scholieren en experimenten met een andere manier van werven. Ook bedrijfseconomisch bezien is keuzecoaching beter: vermindering voortijdige uitstroom, verbetering studierendement en verlaging kosten voor massacommunicatie.
Het is opvallend dat scholieren die voor de belangrijkste keuze van hun leven staan door zo weinig hoger onderwijsinstellingen echt begeleid of geholpen worden. Integendeel, veel instellingen proberen ze met spiegeltjes en kraaltjes om te kopen en ze tot een bepaalde keuze te verleiden. Denk aan het verloten van laptops, iPods, reisjes, enz. voor snelle inschrijvers of bezoekers van voorlichtingsactiviteiten. Ze pakken uit met massacommunicatieve campagnes die de aandacht moeten trekken voor het eigen instituut of de opleiding. Veelal ontberen zulke campagnes echte inhoud, ze zijn geldverslindend en het rendement is slecht te meten.
Gelukkig zijn scholieren verstandig genoeg om zich daar juist niet door te laten beïnvloeden. De meesten moeten er zelfs een beetje om glimlachen. En trekken vervolgens hun eigen plan. Dat gaat niet zoals veel marketeers van onderwijsinstellingen denken.
Het artikel Van omkoping tot keuzecoaching leest u hier in zijn geheel.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”