Veilig op weg met een rijassistent
Een auto veilig door het hedendaagse verkeer loodsen, is geen eenvoudige taak. Zeker niet onder slechte weersomstandigheden en bij complexe of onoverzichtelijke verkeerssituaties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bij het overgrote deel van de verkeersongevallen de oorzaak, minstens ten dele, bij een menselijke fout ligt. Intelligente voertuigsystemen, die met omgevingssensoren het verkeer rond het voertuig in de gaten houden, bieden hulp door slechte wegcondities of een file net achter een bocht te voorspellen. Daarbij geldt: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Als de rijassistent een ongeval voorziet, kunnen zelfs remmen, gordels of airbags worden voorbereid voor de aankomende crash.
Aan actieve veiligheidssystemen worden hoge eisen ten aanzien van prestatie (nauwkeurigheid), robuustheid (weersomstandigheden en wegcondities) en betrouwbaarheid gesteld. Hier liggen enorme uitdagingen voor zowel het ontwerp als de evaluatie van dergelijke systemen, waaraan het lectoraat Automotive Control door praktijkgericht onderzoek en vraaggestuurd onderwijs wil bijdragen. Voor veel studenten is het werken aan auto’s een kinderdroom. De steeds nieuwe mogelijkheden, die aan den lijve kunnen worden ondervonden, zijn een goede voedingsbodem voor de leergierige student. Middels de leerwerkomgeving in de laatste studiejaren werkt de school nauw samen met bedrijven waarmee een goede onderlinge afstemming tussen de wederzijdse belangen wordt bereikt. De automotive-industrie in de regio is booming, waardoor de studenten ook een mooi toekomstperspectief wordt geboden.
Henk Lupker studeerde in 1984 af als werktuigbouwkundig ingenieur aan de Technische Universiteit Delft bij de vakgroep Technische Mechanica. Direct na zijn studie trad hij in dienst bij TNO waar hij eerst als projectleider en later als manager betrokken is geweest bij onderzoek, productontwikkeling en consultancies rond het bezwijken van constructies. Tot 1990 aan voornamelijk schepen, onderzeeboten, offshore constructies en tankwagens, daarna aan wegvoertuigen. Vanaf begin dit jaar is hij deeltijd lector Automotive Control bij Fontys Hogescholen.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen