Beoordelen in vraaggestuurd leren

Nieuws | de redactie
12 november 2007 | Hoe kan beoordelen zo worden vormgegeven dat het vraaggestuurd en zelfregulerend leren ondersteunt en stimuleert? Met die vraag gaat Dominique Sluijsmans aan de slag als lector aan de HAN.

Centraal in dit lectoraat staat de vraag hoe beoordelen zo kan worden vormgegeven dat het vraaggestuurd en zelfregulerend leren ondersteunt en stimuleert. Huidige tekortkomingen in bestaande modellen van beoordelen, zoals het vaak ontbreken van generieke beoordelingsgrondslagen, de beperkte rol van studenten in beoordelingen, de geringe aandacht voor motivatie en de beperkte visie op de kwaliteit van beoordelen, vormen de aanleiding en daarmee ook de onderzoeksagenda voor het lectoraat. De nieuwe lector zal haar werk aan de HAN combineren met haar werk in het OTEC-team, het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open Universiteit.

Voorlopig zijn 4 centrale thema’s als basis voor onderzoeksprojecten geformuleerd:
-Het ontwerp van een model voor beoordelen in vraaggestuurd onderwijs
-Het ontwerp en gebruik van beoordelingsaspecten door lerenden en opleiders
-Het verhogen van de betrokkenheid van lerenden in de beoordeling
-De kwaliteit van beoordelen in vraag-gestuurd leren.

De HAN streeft met dit lectoraat naar bundeling van landelijke en internationale expertise door samen te gaan werken met bestaande hogescholen, universiteiten en andere expertisecentra die specifieke aandacht hebben voor ‘beoordelen’. Tegelijkertijd onderscheidt dit lectoraat zich van andere lectoraten in Nederland vanwege een sterke focus op de inbedding van beoordelen in vraaggestuurd leren, vanwege de specifieke aandacht voor de rol van de lerende hierin en vanwege het nader uitwerken van een visie waarin ‘beoordelen’ een informatierijkere context krijgt.




Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK