Beoordelen in vraaggestuurd leren
Centraal in dit lectoraat staat de vraag hoe beoordelen zo kan worden vormgegeven dat het vraaggestuurd en zelfregulerend leren ondersteunt en stimuleert. Huidige tekortkomingen in bestaande modellen van beoordelen, zoals het vaak ontbreken van generieke beoordelingsgrondslagen, de beperkte rol van studenten in beoordelingen, de geringe aandacht voor motivatie en de beperkte visie op de kwaliteit van beoordelen, vormen de aanleiding en daarmee ook de onderzoeksagenda voor het lectoraat. De nieuwe lector zal haar werk aan de HAN combineren met haar werk in het OTEC-team, het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open Universiteit.
Voorlopig zijn 4 centrale thema’s als basis voor onderzoeksprojecten geformuleerd:
-Het ontwerp van een model voor beoordelen in vraaggestuurd onderwijs
-Het ontwerp en gebruik van beoordelingsaspecten door lerenden en opleiders
-Het verhogen van de betrokkenheid van lerenden in de beoordeling
-De kwaliteit van beoordelen in vraag-gestuurd leren.
De HAN streeft met dit lectoraat naar bundeling van landelijke en internationale expertise door samen te gaan werken met bestaande hogescholen, universiteiten en andere expertisecentra die specifieke aandacht hebben voor ‘beoordelen’. Tegelijkertijd onderscheidt dit lectoraat zich van andere lectoraten in Nederland vanwege een sterke focus op de inbedding van beoordelen in vraaggestuurd leren, vanwege de specifieke aandacht voor de rol van de lerende hierin en vanwege het nader uitwerken van een visie waarin ‘beoordelen’ een informatierijkere context krijgt.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’