Eindelijk een minister die naar studenten luistert

Nieuws | de redactie
22 november 2007 | Minister Eurlings wil studenten na hun afstuderen een vervolgkaart  geven wanneer zij bij het beëindigen van hun studie de OV-studentenkaart moeten inleveren. Als bedenker van dit plan staat de Landelijke Studenten Vakbond vanzelfsprekend achter deze ‘Camielkaart’.

Het kabinet heeft het voornemen om jaarlijks 5% reizigersgroei op het spoor te realiseren. Hun uitgangspunt is dat meer reizigers in het OV de filedruk helpen verlichten en het milieu helpen besparen en dat dit daarom zeer wenslijk is. Deze doelstelling wordt zeer breed gedragen door de consumentenorganisaties. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dan ook een uitgebreid actieplan gemaakt om deze doelstelling haalbaar te maken.

Studenten en ex- studenten zijn een uitstekende doelgroep om concrete maatregelen aan te koppelen. Met ruim 170.000 afstudeerders per jaar zijn ze een grote groep reizigers die tevens op een belangrijk keuzemoment staan in hun reisgedrag. Want hoewel ze hartgrondig klagen over de zoveelste vertraging, velen van hen pinken een traantje weg als de OV-kaart moet worden ingeleverd. Gedurende hun studie zijn ze vaste klant van NS. Ook na hun studie zou de Nederlandse student voor het OV moeten kiezen.

Er staan nog een aantal barrières tussen nu en de invoering van de Camielkaart. Uitwisseling van persoonsgegevens is hier één van. De LSVb hoopt echter dat hier snel een oplossing voor wordt gevonden, zodat ook de huidige lichting afstudeerders in juni 2008 al kan profiteren van de Camielkaart.

Overigens heeft de LSVb ook nog een aantal andere ideeën waarvan we hopen dat de minister ze wil adopteren. Ze staan inmiddels in het actieplan van het ministerie, maar zijn naast het overwegen ook het uitvoeren waard. Het gaat om het afschaffen van het verschil tussen week- en weekendkaart bij de OV-studentenkaart en het introduceren van een OV-studentenkaart voor jongeren onder de 18.

Een grote beperking van het huidige reizigersaantal ligt in de spitscapaciteit op het spoor. Veel studenten reizen elk weekend heen en weer tussen kamer en ouders. Aangezien maar liefst 90% van de studenten een weekkaart heeft gebeurt dit grotendeels tijdens de vrijdagmiddag en maandagochtend spits. Hierdoor zitten op die momenten de treinen extra vol, terwijl op zaterdagochtend en zondagavond de treinen veel leger zijn. Het afschaffen van het verschil tussen week- en weekendkaart zou slechts een klein deel van de beschikbare 200 miljoen euro kosten en wel een grote bijdrage kunnen leveren. En het voorkomt natuurlijk dat studenten in het weekend toch maar de auto pakken omdat hun OV-kaart niet geldig is.

De OV- studentenkaart is momenteel voorbehouden aan personen die recht hebben op studiefinanciering. Hierdoor krijgen studenten die voor hun 18e gaan studeren in hun eerste collegemaand, september, nog geen OV- kaart. Ook MBO-studenten en zelfs middelbare scholieren die nu niet in aanmerking komen voor een OV-kaart maken hierdoor veel minder gebruik van het OV. Er is een vrij eenvoudige oplossing: maak het mogelijk om, net als nu gebeurt met studiefinanciering, een deel van de kinderbijslag in te ruilen voor een OV- kaart. Door dit optioneel te houden zullen alleen de mensen die hier behoefte aan hebben geholpen worden, zonder dat iedereen verplicht aan de OV-kaart moet. Omdat een vergoeding voor de kaart verminderd wordt op de kinderbijslag, kan het bovendien budgetneutraal worden ingevoerd.

Het langdurig bewerkstelligen van 5% reizigersgroei per jaar is geen eenvoudige opgave. Als de minister goede suggesties blijft overnemen ziet de LSVb de toekomst zonnig in. Tijd voor Camielkaart 2 en 3?

Joost van der Veen
Bestuurslid LSVb


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK