Genetische weglek sterk gerelativeerd

8 november 2007 | Tegenstanders van genetische modificatie zijn bang dat synthetische genen in gewassen worden opgenomen door bacteriën die leven op de gemodificeerde plant en dat allerlei ecologische en medische gevaren dardoor opdoemen. Echter, de kans dat nieuwe genen in aardappel- of tomatenplanten ‘weglekken’ naar andere organismen is nihil. Dat concluderen onderzoekers van Plant Research International (PRI van Wageningen UR) in Environmental Biosafety Research uit een studie naar meer dan vijfhonderd bacteriën.

‘Er zijn bacteriën die van nature DNA uit hun omgeving kunnen opnemen’, zegt dr. Leo van Overbeek van PRI. ‘Waarom ze dat doen is nog niet helemaal bekend. We weten wel dat ze DNA van soortgenoten makkelijker opnemen dan dat van planten. Bacteriën breken vreemd genetisch materiaal meestal af.’

Maar niet altijd. Er zijn een paar bacteriën bekend die in theorie genetisch materiaal uit genplanten zouden kunnen opnemen. Om te onderzoeken of die ook van nature op tomaten- en aardappelplanten voorkomen kregen Overbeek en zijn collega’s een subsidie van Brussel om van 552 bacteriën, allemaal ooit op aardappels en tomaten aangetroffen, te bepalen of ze onder laboratoriumomstandigheden vreemd DNA kunnen opnemen. De onderzoekers brachten de bacteriën in contact met genen die resistent maken voor een antibioticum.

‘Toen we bepaalden hoeveel bacteriën door de blootstelling bestand werden tegen het antibioticum, ontdekten we dat slechts twee isolaten tot op zekere hoogte in staat waren het genetisch materiaal te absorberen’, zegt Overbeek. ‘Dat waren Pseudomonas trivialis en Pseudomonas fragi.’