Nieuwe visie op grote meester

Nieuws | de redactie
20 november 2007 | Maria Forcellino onderzocht de invloed die de ‘spirituali' hadden op de kunstwerken van Michelangelo Buonarroti (1475-1564) in de jaren veertig van de zestiende eeuw. Deze spirituali waren zowel geestelijke als seculiere katholieke hervormers, actief en invloedrijk in Italië tot aan het pauselijk hof van Paulus III (1534-1549). Forcellino onderzocht een aantal van Michelangelo's kunstwerken aan de hand van oude, opnieuw geïnterpreteerde bronnen en nieuwe bronnen. Gegeven de inhoudelijke verwantschap van zijn kunstwerken concludeert ze dat Michelangelo niet louter een passief illustrator was van het gedachtegoed van de spirituali.

Daarnaast trekt zij een aantal opmerkelijke conclusies die afwijken van traditionele kunsthistorische opvattingen. Zo maakte Michelangelo naast tekeningen ook schilderijtjes als presentje voor spirituali. Bovendien blijkt het auteurschap voor de compositie van bepaalde schilderijen, traditioneel toegeschreven aan Michelangelo’s pupil Marcello Venusti, bij Michelangelo zelf te liggen.

Mede op grond van haar betrokkenheid bij de recente restauratie van de graftombe van Paus Julius II in de kerk van St. Pieter-in-de-Banden te Rome, suggereert Forcellino in haar Amsterdamse proefschrift ‘La corrente “spirituale” nei disegni, dipinti e sculture di Michelangelo negli anni Quaranta’ dat de kunstenaar in dit monument zijn eigen geloofsovertuiging tot uitdrukking heeft laten komen. Met name in het beeld van Paus Julius II zelf, waarvan traditioneel aangenomen werd dat het geen authentiek werk van Michelangelo was.




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK