UvA naar meer standaardisatie

Nieuws | de redactie
5 november 2007 | Een jaar na zijn aantreden pleit collegelid Paul Doop (UvA/HvA) voor veel meer praktische samenwerking binnen zijn instelling. Hij verbaast zich over de “bijna trots” van medewerkers over de “anarchistische chaos” die het aan de instelling zou zijn.


In Folia erkent Doop, dat allerlei logistieke processen binnen de UvA ernstige problemen kennen. Van een niet werkende invoering gekoppeld aan een interne verhuizing bij het nieuwe financieel systeem tot het ontbreken van vergunningen voor het gebruik van panden voor universitair onderzoek en onderwijs, het blijkt bij de UvA allemaal voor te komen. Doop merkte bij zijn aantreden onder meer dat “te veel rekeningen niet werden betaald,” zowel aan leveranciers als ook aan de eigen medewerkers. Er moest een “bezemactie”gehouden worden om “ongerief in het klein dagelijks onderhoud” weg te nemen, zoals de slechte hygiëne. “Niemand kon mij op dat moment vertellen wie daar verantwoordelijk voor was. Er werd altijd doorverwezen.”

Om deze reden gaat de universiteit de centrale diensten ook echt centraliseren als ‘shared service centra’ voor faculteiten en instituten. Ook moeten de transacties tussen medewerkers vereenvoudigd worden.“Een simpel voorbeeld: we willen dat medewerkers allemaal een gelijksoortig mailadres krijgen. Dat heeft niets met cultuuromslag te maken, dat is gewoon praktisch.” Ook zouden semesterindelingen voor iedereen moeten gaan gelden, om “onnodige barrières tussen diensten en faculteiten” weg te halen. Doop is in elk geval zeer te spreken over de energie waarmee door velen nu gewerkt wordt aan het concreet wegnemen van problemen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK