Hoe wordt docent innovator?

Nieuws | de redactie
5 december 2007 | Annemarieke Hoekstra deed aan de UU onderzoek naar het leren in een context van vernieuwing door ervaren VO-docenten, zonder dat zij daarbij ondersteund werden. Een aantal voorwaarden lijken ertoe bij te dragen dat docenten meer vernieuwend worden. Het is voor de docent van belang dat hij voldoende eigen vrijheid beschikt, dat er samenwerking is tussen de docenten en er feedback aan elkaar wordt gegeven ter verbetering van de methoden.

Ook diepgaande gesprekken met collega’s over hoe leerlingen leren en waarom bepaalde lesmethoden wel of niet werken dragen daaraan bij. Deze voorwaarden ontwikkelen zich in de interactie tussen de lerende docent en zijn of haar schoolomgeving inclusief collega’s.

Zowel de school als de lerende docent draagt bij aan de vormgeving van de leeromgeving van de docent. Hoekstra raadt in haar proefschrift daarom docenten aan zichzelf als leerder op te stellen om mede bij te dragen aan de vormgeving van een positieve leeromgeving.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK