Leren met computer helpt

Nieuws | de redactie
19 december 2007 | Computertools en het gebruik van chat kan het leerproces van het middelbaar onderwijs ondersteunen tijdens het samen leren door argumenteren. Dat concludeert UU-promovenda Lisette Munneke-de Vries op grond van een viertal studies naar de ondersteuning van specifieke computertools en verschillende manieren van communiceren via de computer.

Samen argumenteren kan een goede onderwijsvorm zijn om te leren over een onderwerp zoals genetische modificatie. Door samen te praten over zo’n onderwerp kun je er achter komen wat allemaal een rol speelt, welke meningen er zijn en is het mogelijk om samen tot oplossingen en ideeën te komen. Helaas blijkt uit onderzoek ook dat argumenteren voor mensen erg moeilijk is. Over het algemeen vinden we het niet makkelijk ons goed te verdiepen in het perspectief van de ander en zijn we vooral met onze eigen standpunt bezig.

In het onderzoek is ook gekeken naar de onderliggende opvattingen van desbetreffende leerlingen over kennisverwerving. Munneke-de Vries stelt dat er nog veel winst te behalen valt door leerlingen bewuster te maken van de verschillende doelen die argumenteren kan hebben.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK