Leren met computer helpt
Samen argumenteren kan een goede onderwijsvorm zijn om te leren over een onderwerp zoals genetische modificatie. Door samen te praten over zo’n onderwerp kun je er achter komen wat allemaal een rol speelt, welke meningen er zijn en is het mogelijk om samen tot oplossingen en ideeën te komen. Helaas blijkt uit onderzoek ook dat argumenteren voor mensen erg moeilijk is. Over het algemeen vinden we het niet makkelijk ons goed te verdiepen in het perspectief van de ander en zijn we vooral met onze eigen standpunt bezig.
In het onderzoek is ook gekeken naar de onderliggende opvattingen van desbetreffende leerlingen over kennisverwerving. Munneke-de Vries stelt dat er nog veel winst te behalen valt door leerlingen bewuster te maken van de verschillende doelen die argumenteren kan hebben.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport