Verwaarloosde organisaties
In de organisatiekunde kom je dat woord ‘verwaarlozing’ niet tegen. In de pedagogiek wel. De parallellen die een uitstapje naar de pedagogie oplevert zijn te frappant om te negeren. Organisaties zijn geen kinderen, maar managers moeten wel iets van een opvoeder hebben. Joost Kampen, adviseur bij Van de Bunt, heeft drie prachtige artikelen geschreven waarin hij laat zien hoe je inzichten uit de pedagogiek kan toepassen op organisaties.
Zijn diagnose is heel herkenbaar in onderwijsland. Binnen het onderwijs zijn er veel verwaarloosde organisaties. Joost laat zien dat het ‘genezen’ van dergelijke organisaties een langdurig proces is waarin de juiste balans tussen eisen stellen en aandacht schenken moet worden hersteld. Het middenmanagement blijkt hierbij een sleutelrol te vervullen.
Daan Andriessen
Lector Intellectual Capital
Hogeschool INHOLLAND
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport