Verwaarloosde organisaties

Nieuws | de redactie
19 december 2007 | Als je er oog voor hebt, kun je organisaties tegenkomen die ronduit een verwaarloosde indruk maken. Dit zijn organisaties waar het nooit meer goed mee lijkt te komen. Iedereen spreekt er kwaad van, maar niets lijkt te helpen. Huishoudelijke processen 'rammelen' en zijn niet op orde te krijgen (wanneer je een vergaderruimte reserveert blijkt er altijd iemand anders in te zitten). Plannen 'sterven op de drempel': iedereen weet dat en vertrouwt daar ook op. Mopperen is algemeen en verwijst niet zozeer naar een negatieve houding maar naar onvermogen. Managers zijn vaak zoek wanneer je ze nodig hebt. Van bovenaf wordt regelmatig in de operatie ingegrepen. Voor degenen die het treft komt het altijd op een onverwacht moment.



In de organisatiekunde kom je dat woord ‘verwaarlozing’ niet tegen. In de pedagogiek wel. De parallellen die een uitstapje naar de pedagogie oplevert zijn te frappant om te negeren. Organisaties zijn geen kinderen, maar managers moeten wel iets van een opvoeder hebben. Joost Kampen, adviseur bij Van de Bunt, heeft drie prachtige artikelen geschreven waarin hij laat zien hoe je inzichten uit de pedagogiek kan toepassen op organisaties.

Zijn diagnose is heel herkenbaar in onderwijsland. Binnen het onderwijs zijn er veel verwaarloosde organisaties. Joost laat zien dat het ‘genezen’ van dergelijke organisaties een langdurig proces is waarin de juiste balans tussen eisen stellen en aandacht schenken moet worden hersteld. Het middenmanagement blijkt hierbij een sleutelrol te vervullen.

Daan Andriessen
Lector Intellectual Capital
Hogeschool INHOLLAND


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK