Verwaarloosde organisaties
In de organisatiekunde kom je dat woord ‘verwaarlozing’ niet tegen. In de pedagogiek wel. De parallellen die een uitstapje naar de pedagogie oplevert zijn te frappant om te negeren. Organisaties zijn geen kinderen, maar managers moeten wel iets van een opvoeder hebben. Joost Kampen, adviseur bij Van de Bunt, heeft drie prachtige artikelen geschreven waarin hij laat zien hoe je inzichten uit de pedagogiek kan toepassen op organisaties.
Zijn diagnose is heel herkenbaar in onderwijsland. Binnen het onderwijs zijn er veel verwaarloosde organisaties. Joost laat zien dat het ‘genezen’ van dergelijke organisaties een langdurig proces is waarin de juiste balans tussen eisen stellen en aandacht schenken moet worden hersteld. Het middenmanagement blijkt hierbij een sleutelrol te vervullen.
Daan Andriessen
Lector Intellectual Capital
Hogeschool INHOLLAND
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen