Zeven seconden

Nieuws | de redactie
18 december 2007 | "Internet brengt iedereen aan zet en maakt dus van iedereen een marktkoopman. Bij een website heb je precies 7 seconden om mensen te boeien". Lector Frans van der Reep (InHolland) vertelde bij de aftrap van studentenpolitiek.nl hoe je van een website een succes kunt maken. "Op Internet geldt: wie niet gezien is, is weg.

Marketing is dus tegenwoordig van levensbelang. Daarnaast moet je heel goed weten hoe je mensen vasthoudt op je site. Als je niet in 7 seconden de aandacht van mensen weet te pakken, haken ze af. Dat geldt voor jongeren nog in veel sterkere mate dan voor ouderen. Ouderen zijn nog wel bereid even met je mee te denken, jongeren niet. Daarom moet je precies weten waar je goed in bent en je daarop profileren”.

Het grootste deel van zijn werkweek is Frans van der Reep senior strateeg bij KPN. Een dag per week werkt hij als lector Digital World bij hogeschool InHolland. Aan zijn aanpak kun je merken dat hij naast economie ook filosofie en theologie heeft gestudeerd. “Wil je van een website een succes maken, dan zul je waarde moeten genereren. Hoe doe je dat bij een website over studentenpolitiek? Als het gaat om waarde, gaat het vaak om gezichtspunten te zoeken van waaruit je de ander kunt verstaan. Hoe creëer je waarde? Door een beginnetje te maken. Het moet ergens over gaan”.

Van der Reep ziet dan ook mogelijkheden te over voor studentenpolitiek.nl . “Een van de grootste problemen in het huidige onderwijsdebat is dat niemand de agenda bepaalt. Want uit het ministerie komt al 15 jaar niets fatsoenlijks meer. Grijp daarom jullie kans en bepaal de discussie. Ga niet de minister napraten of doen wat journalisten ook doen, maar zorg dat journalisten jullie napraten”.

Een van de mogelijkheden om zo’n machtsfactor te zijn, is te zorgen voor een ketenomkering. “Jarenlang bepaalden managers bij de RET welke ritten de chauffeurs kregen. Nu kunnen ze vanuit een mandje hun eigen ritten samenstellen. Iets dergelijks is ook bij de banken gebeurt: vroeger gaf je de bank opdracht geld over te maken, nu doe je dat zelf via Internet. Dat is ketenomkering, en dat zou je ook in het onderwijs moeten bewerkstelligen”.

Marten Hillen, ScienceGuide Student 2007, wees op het belang van goede communicatie. “Ik ben ScienceGuide Student van 2007 geworden vanwege een project in New Orleans. Wat ik daar heb gezien, is hoeveel er mis is gegaan vanwege een gebrek aan communicatie. Aan zo’n orkaan als Katrina kun je niet veel aan doen, maar ellende is enorm versterkt doordat mensen niet wilden samenwerken. Ik was daar dit voorjaar, en toen was dat steeds wel te zien. Er worden op dit moment veel verschillende plannen gemaakt voor de opbouw van New Orleans. Daarbij staan de universiteiten lijnrecht tegenover de ingenieurs van de staat. Blame game is dan belangrijker dan te gaan opbouwen. In Nederland is water een landsbelang, in VS is het Louisiana (4 miljoen inwoners) tegenover alle andere staten (300 miljoen inwoners).”




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK