Beeldmerk Hollands HO
Het marktaandeel van Nederland in de markt van internationale studenten is gering, omdat het Nederlands hoger onderwijs internationaal nog te onbekend is. Ons land staat niet of veel te vaag op de kaart bij jong talent, dat internationaal naar opleidingsmogelijkheden zoekt, zo stelt Nuffic. Datzelfde geldt voor instellingen die internationaal naar partners zoeken voor samenwerking van instelling tot instelling. Een nieuw beeldmerk zou daarbij moeten helpen.
Het doel van de nieuwe branding is om het specifieke karakter van het Nederlands hoger onderwijs zichtbaar te maken. Kwaliteit en internationale gerichtheid komen tot uiting in de pay- off “Study in Holland, open to international minds”. Het beeldmerk zelf is bedoeld om dit in één oogopslag zichtbaar te maken. Daarom combineert het traditionele Nederlandse symbolen, zoals de tulp en de molen met die van hoger onderwijs en onderzoek. Omdat niet gekozen is voor traditionele windmolens, maar voor een modern model dat elektrische energie opwekt, wordt een brug geslagen naar de wetenschapsbeoefening en research, die worden weergegeven door de elektrische lamp en de erlenmeyer. Het boek en de beide afstudeercaps staan voor studie, onderwijs en het behalen van een academische graad, succes en ambitie.
Het beeldmerk is ontworpen door Fabrique Communicatie en Design in Delft. In een uitvoerig interview met ScienceGuide legde Nuffic-directeur Sander van den Eynden aan het begin van het raject op weg naar nieuwe HO- branding reeds uit, wat de overwegingen achter deze nieuwe opzet zijn. Hij ging daarin tevens in op de analyse terzake vanuit Sydney door Eric Beerkens. Dit vraaggesprek leest u hier.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds