Man-vrouw onderscheid onder afstudeerders
De meest populaire branches waren in 2007 de zogenaamde Fast Moving Consumer Goods (consumentenartikelen), strategische adviesbureaus en advocatenkantoren. Een carrière in de ICT Consultancy wordt volgens deze studenten flink aantrekkelijker. ICT Consultancy stijgt in deze top 10 van de tiende naar de vijfde plaats. Werkgevers creëren steeds meer mobiele werkplekken. Veel organisaties kennen minder hiërarchische lagen en zijn platter georganiseerd. Dit sluit goed aan op de wens van hun potentiële hoogopgeleide werknemers.
Het verschil in cultuur en benadering tussen mannelijke en vrouwelijke afstudeerders is een interessant aspect van het onderzoek door Qompas. Veel meer mannelijke dan vrouwelijke afstudeerders houden van een competitieve werksfeer. Slechts 3% van de vrouwen beoordeelt “hard werken” als positief, terwijl 22% van de mannen dat doet. Wel vinden significant meer vrouwen dat zij bereid zijn om veel moeite doen om hun doelen te bereiken. Meer mannen dan vrouwen hebben een voorkeur voor langer dan 50 uur per week werken. Vrouwen houden meer van afwisseling in hun carrière en van een internationale loopbaan en stellen hogere eisen aan hun eigen werk.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport