Nieuwe durf in lucht- en ruimtevaart nodig
“Testresultaten verzamelen is vaak waardevoller dan meningen verzamelen in een commissie.” Universiteiten kunnen een grotere rol spelen bij het zetten van grotere stappen in de innovatie.
Hoekstra pleit daarom voor een innovatieagenda, ook bij bedrijven en overhden, gebaseerd op optimisme en durf in plaats van op voorzichtigheid en angst. Daarin passen volgens hem vijf ambitieuze doelen voor de lucht- en ruimtevaart in de rest van deze eeuw:
1. Een compleet nieuw en milieuvriendelijk vliegtuigconcept
2. Een gezondere en comfortabelere manier van reizen door de lucht
3. De ontwikkeling van persoonlijk luchttransport (zoals vliegende taxi’s en auto’s)
4. Een intensivering van de zoektocht naar buitenaards leven
5. Een begin maken met het koloniseren van de ruimte
Hoekstra erkent dat veel mensen denken dat deze doelen deze eeuw wellicht niet allemaal zullen worden gerealiseerd. Maar volgens hem zal de weg er naar toe veel nuttige resultaten opleveren en zal ook blijken dat er veel meer mogelijk is dan menigeen nu denkt. “De technologische verworvenheden van de 20e eeuw leken rond 1900 ook onbereikbare dromen.”
Lees hier het gesprek over de komende 50 jaar in de ruimtevaart, dat ScienceGuide voerde met Michel Brouwer van het NLR: “Zowel Europa als de VS en China hebben programma’s lopen. Europa mikt op 2030, de VS op 2037 en de Chinezen zijn er op gebrand om de wereld te laten zien wat ze kunnen. Het wordt nog spannend wie het eerst op Mars voet aan wal zet. En laat ik de voorspelling maar aandurven: China is er het eerst!”
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport