CDA: kwaliteitsvraagstuk is ook HO-probleem (1)
Hij vindt dat ook de hogescholen en universiteiten zich hierbij niet van hun rol en verantwoordelijkheid kunnen losmaken. Ten eerste niet vanwege hun essentiële rol als aanbieders van lerarenopleidingen van PO tot en met VWO. Ten tweede mogen zij hun instroomproblemen bij de knowhow of kennisbasis van hun studenten niet zonder meer afwentelen op de VO- en MBO-scholen. “Dat is wat al te gemakkelijk. Zij kunnen veel meer doen voor die aankomende studenten en ook voor de betrokken VO-scholen.”
Van Dijk zit daarmee op een lijn met de rector van de VU, prof Bouter en de studentenorganisaties. Bouter heeft in gang gezet dat studenten met taaltoetsen en –ondersteuning waar nodig versneld en intensief naar het gewenste HO-niveau getild kunnen worden. Net als Van Dijk hebben LSVB en ISO gekritiseerd, dat de aspecten die ook het hoger onderwijs raken bij de Commissie-Dijsselbloem buiten beschouwing zijn gebleven.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap