Kennis in VO sterk verouderd
En dat is slecht in een maatschappij waarin steeds vaker beslissingen worden genomen waarbij kennis van ecosystemen essentieel is. Hij noemt in dat verband recente ontwikkelingen en discussies als het bepalen van vangstquota in de visserij, beslissingen over natuurbehoud of natuurontwikkeling en het al of niet toestaan van drukjacht op wilde zwijnen op de Veluwe. Voor Westra was dit de reden om voor de middelbare-schoolbiologie een lessenserie te ontwikkelen met drie praktijksituaties waarin ecosystemen centraal staan: de optimalisatie van mosselkweek, het beheer van konijnen in de duinen en de aanpak van de olifantenoverbevolking.
Systeemdenken en modelleren
Leerlingen uit de vwo- bovenbouw van vier scholen hebben met de nieuwe lessenserie geoefend. Daarbij leerden zij systeemdenken en modelleren. Bij systeemdenken leren de leerlingen te denken in verschillende organisatieniveaus zoals organisme, populatie en ecosysteem. Ze kwamen erachter dat in sommige gevallen de verwarring tijdens ecologisch getinte discussies te maken heeft met het feit dat niet alle deelnemers zich richten op hetzelfde organisatieniveau. Door te werken met computermodellen, kregen de leerlingen voor het eerst vat op de complexiteit en dynamiek van ecosystemen.
Docenten promoveren op bèta-vernieuwing
In zijn dertigjarige loopbaan als docent biologie op havo en vwo raakte Westra geïrriteerd door de achterlopende kennis van ecosystemen in het middelbaar onderwijs. Door een detachering voor 50% van zijn school (het Petrus Canisius College te Alkmaar) naar het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht, kreeg hij de mogelijkheid tot het uitvoeren van dit promotieonderzoek over leren en onderwijzen van het gedrag van ecosystemen op de middelbare school. Deze detachering was een experiment, dat geslaagd kan worden genoemd.
Momenteel doen in navolging van Westra 10 docenten didactisch promotieonderzoek naar verbetering van het onderwijs in wiskunde en natuurwetenschappen: het zogenaamde DUDOC-project (Didactisch Universitair onderzoek van DOCenten naar vernieuwing van de bètavakken) van Platform Bèta Techniek. Binnenkort wordt een nieuwe groep DUDOC-docenten gerekruteerd voor een promotieplaats.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport