Afstuderen met EVC’s van eerste baan

Nieuws | de redactie
6 maart 2008 | De Hogeschool van Amsterdam wil het rendement van de lerarenopleiding geforceerd verhogen. In een gesprek met Havana geeft domeinvoorzitter Marjan Freriks aan hoe dit ingezet gaat worden, onder meer via EVC’s. “We moeten veel kleine lerarenopleidingen in de lucht houden. Dat is complex. Daarbij hebben die ook een groot probleem met het rendement. Na vijf jaar heeft slechts dertig procent van de studenten een diploma gehaald.”



Freriks verklaart dit deels door een soort groenpluk vanwege het lerarentekort. “De goede studenten krijgen vóór hun afstuderen al een baan aangeboden in het onderwijs als onbevoegd docent. Daardoor studeren ze later af. Voor onze financiële situatie is dat niet goed. Alleen al bij de lerarenopleiding Geschiedenis gaat het om vijftig tot zestig langstudeerders die officieel in het laatste jaar van hun opleiding zitten.”

Om dit probleem aan te pakken wordt het persoonlijk portfolio van de studenten erbij gehaald om een individuele oplossing te vinden. Daarbij kunnen competenties die buiten de studie –dus bijvoorbeeld in het werk voor de klas- zijn verworven worden meegeteld. “Heel vaak moet een student alleen nog een stage- of reflectieverslag afmaken en kan daardoor niet afstuderen. Wij willen met die studenten gaan kijken wat zij nog nodig hebben in hun portfolio. We willen daarvoor de EVC- structuur gebruiken. Tegelijk willen we ook gaan praten met scholen die onze studenten op deze manier vasthouden.”



«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK