Mohamed en zijn medestudenten
Verschillen bijvoorbeeld in het omgaan met de eigen achtergrond, in hun motivatie om hun taalvaardigheid Nederlands te ontwikkelen en de manier waarop zij dat aanpakken, en in hun bewustzijn van verschillen tussen onderwijscultuur. De onderzoeken en projecten die tot nu toe in het hoger onderwijs zijn uitgevoerd geven inzicht in de studieproblemen van studenten uit etnische minderheidsgroepen in het algemeen en op groepsniveau. Men spreekt daarbij over groepen: allochtone studenten, nieuwkomers, onderinstromers. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen studenten wat betreft de aard en ernst van de knelpunten en dat heeft uiteraard gevolgen voor de aard van de begeleiding.
Inmiddels is wel bekend welke knelpunten er zijn, maar er is nog weinig bekend over de manier waarop ze zich in de dagelijkse praktijk van het onderwijs manifesteren, in de opleiding en op de werkplek, en welke rol betrokkenen daarbij hebben. Daarvoor is een beter en directer beeld nodig van die dagelijkse praktijk en van het functioneren van studenten en van hun docenten en begeleiders in de context van het onderwijs. Beijer heeft haar onderzoek daarom uitgevoerd in onderwijssituaties waarin studenten en hun begeleiders een actieve rol spelen, in de hoop dat dat concrete inzichten zou opleveren voor een aanpak die tot meer studiesucces van studenten uit etnische minderheidsgroepen zou kunnen leiden.
José Beijer, Mohamed en medestudenten op de lerarenopleiding. Verslag van vier casestudies.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds