CDA: ‘Vertrouwen moet terug in onderwijs’
Ook persoonlijke ontplooiing, culturele ontwikkeling, gezond en veilig gedrag, burgerschapszin, normen en waarden zijn bij onderwijs van belang. Het rapport is daar niet helder over.”
Daarbij wijst hij er op, dat een fundamenteel vraagstuk in het onderwijs het verlies aan vertrouwen van de verschillende actoren in elkaar, en wellicht dus ook in zichzelf, is: “Het lijkt erop dat een belangrijk probleem binnen het onderwijs het gebrek aan vertrouwen is. Voortgezet onderwijs moet er bijvoorbeeld op kunnen vertrouwen dat het basisonderwijs bepaalde kwaliteiten aflevert. Maar ook vertrouwen binnen de verscheidene betrokken partijen van het onderwijs.”
Dit raakt volgens Van Dijk ook de verantwoordelijken voor de politiek en het onderwijsbeleid: “Delen van de politiek hebben geen vertrouwen in het management, de bevoegde gezagsorganen of de toezichthouders. Het is zaak dat dat vertrouwen weer terugkomt in het onderwijs. Er moet weer vertrouwen komen in professionals en management, en de band met de stakeholders moet worden verbeterd.”
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen