Kwaliteit lerarenopleidingen omhoog
De toetsing, examinering en de interne kwaliteitszorg zijn verbeterd. De ULO’s werken meer met zogenaamde Elders Verworven Competenties (EVC’s) en er zijn duidelijke afspraken gemaakt over het vakinhoudelijke eindniveau dat studenten hebben aan het einde van hun lerarenopleiding. De Inspectie constateert dat de verbetermaatregelen snel en gemakkelijk hun weg naar de onderwijspraktijk hebben gevonden en roemt de goede samenwerking tussen de ULO’s.
Op deze basis willen de universiteiten de komende jaren meer academisch opgeleide docenten leveren, ook in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. De ULO’s zullen samen met scholen zoeken naar arrangementen om jonge docenten voor het beroep te behouden en ze daarin verder te laten groeien. Ook ontwikkelen de ULO’s diverse meer flexibele opleidingstrajecten om het aantal eerstegraads bevoegde docenten te verhogen. “Over de kwaliteit van de leraren die wij afleveren, bestaat geen twijfel. De volgende stap is om de komende jaren meer academisch gevormde docenten voor de klas te krijgen,” concludeert VSNU-voorzitter Noorda in een reactie.
