Onderwijs is te goedkoop

Nieuws | de redactie
23 april 2008 | “De Kennisinvesteringsagenda wacht op implementatie. We zijn al lang aan het wachten”. IP-lid Robbert Dijkgraaf uit zijn zorgen op ScienceGuide: “Het is tijd voor een stevig gesprek en een actieplan om nu toch tot uitvoering te komen.”

Gasthoofdredacteur Robbert Dijkgraaf grijpt deze gelegenheid gebruik aan om te onderstrepen hoe belangrijk het is dat de Kennisinvesteringsagenda van het Innovatieplatform echt wordt uitgevoerd.

“Ik hoor het kabinet niet meer zo duidelijk spreken over de noodzaak om te investeren in kennis. Wel steekt men 360 miljoen per jaar in gratis schoolboeken. De boodschap die je daarmee overbrengt aan de samenleving is dat onderwijs te duur is. Het is iets waarvoor je gecompenseerd moet worden. Ik vind onderwijs niet te duur, maar eerder nog ‘te goedkoop.’ Onderwijs is de belangrijkste investering die je als ouders en als samenleving in kinderen en de toekomst kunt doen. Een hoogopgeleide samenleving is een absolute topprioriteit, ook voor het bedrijfsleven.

Wat we nodig hebben zijn diepte-investeringen in de kenniseconomie. Het kan heel goed zijn dat je het effect van dit soort investeringen pas na 10, 20 jaar zal zien. Laatst was ik bij de viering van 25 jaar SURFnet. Weinig mensen zullen de start daarvan associëren met minister Deetman. Toch was hij degene die daarin begin jaren tachtig zo’n 400 miljoen gulden investeerde. Veel geld was dat in een tijd van zware bezuinigingen – computers waren toen nog duur. Maar door dat visonaire beleid is Amsterdam wel een ICT-knooppunt geworden en heeft Nederland op dat gebied een leidende positie gekregen in de wereld.

De politiek praat over geld steken in onderwijs alsof het een zerosum game is: je steekt geld ofwel in leraarsalarissen of in de universiteiten. Maar als je het hebt over investeringen, dan kun je een heel andere discussie krijgen waarin de totale som zou kunnen groeien.

In de politiek lijkt de gedachte te overheersen dat mensen hier niet in geïnteresseerd zouden zijn. Dat klopt niet. Vrijwel iedereen heeft dagelijks met onderwijs te maken, rechtstreeks of via kinderen. Het is een onderwerp dat dagelijks aan de ontbijttafel besproken wordt. Mensen hebben daar warme gevoelens bij, het onderwerp leeft, het is zeker uit te leggen om meer geldt voor onderwijs en wetenschap te investeren.

We hebben als IP onlangs gekeken of er nu voldoende aan de KIA wordt gedaan. Dat leverde toch geen goed rapportcijfer op. Als mijn kinderen op school zo’n rapportcijfer krijgen, dan is het tijd voor een goed gesprek thuis. Het is dan ook de hoogste tijd voor een gericht actieplan, om daar samen wat aan te doen. Als lid van het IP zal ik me daar ook zelf voor blijven inzetten.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK