The China Price

Nieuws | de redactie
15 april 2008 | Het is aan de kleding van studenten te zien dat de toenemende welvaart ook het zoeken naar een eigen levensstijl inspireert. Veel studenten zijn modieus gekleed en hebben een hip kapsel. Het zoeken naar een eigen vormgeving van het bestaan, terzijde van oude normen “valt ons echter niet makkelijk af”, zo stelt een studente op onze weg naar een bedrijf, waar we een casestudy gaan verrichten.

“De maatschappij is oppermachtig, als individu heb je je maar aan te passen”. “Kijk naar die glazen wanden langs de perrons in de metro, die zijn aangebracht om mensen ervoor te beschermen van het perron af te springen”. “In Beijing is de metro niet beveiligd”, en dat laten de getallen ook zien: “Suïcide is best een probleem in China”, zo stelt een andere student.

We vragen ons of er nog andere redenen zijn voor de onvrede onder de jongeren dan de strijd van het individu voor autonomie. “Het succesverhaal van de Chinese economie is maar één kant van de zaak. Om die hoge groei GDP in China te bereiken moet er heel hard gewerkt worden, en dat doen Chinezen ook. “ Aan de andere kant is “de levenskwaliteit van het individu volgens de Human Development Index behoorlijk laag”, zo weten ook studenten te vertellen.

Inmiddels zijn we bij het bedrijf aangekomen en worden we door het management snel ingeleid in de problemen waar het bedrijf strategisch voor staat. “We zijn op de Aziatische markt de eerste speler in hoogwaardige en kennisintensieve technologie, en zouden nu willen uitbreiden naar de Europese markt”, zo laat de president-directeur aan de studenten weten. Met een model van Intellectual Capital Management in de hand interviewen de studenten verschillende leden van de bedrijfsleiding.

“Heeft u een verticaal carrièrebeleid?” weet een student te vragen, als het management uitlegt dat “het moeilijk is om hooggekwalificeerd personeel binnenboord te houden. Die worden weggekaapt door andere bedrijven die een veel hoger salaris bieden. Het horizontale carrièrepatroon dat bij een Chinees familiebedrijf hoort is hier al lang verdwenen”. “Nee”, zo antwoordt de CFO, “we zouden veel meer aan carrièreplanning moeten gaan doen om personeelsleden in huis te houden. We zijn echter de snelle weg maar ingeslagen door salarisverhoging te bieden, hoewel dat op den duur niet zo kan doorgaan. In India loopt het al uit de hand, India wordt te duur en gaat zelf nu naar Malaysia outsourcen. Daardoor gaan ook de profitmarges kleiner worden en kunnen we heel moeilijk investeren in ons menselijke kapitaal”.

Na een aantal workshoprondes komen de studenten tot de conclusie dat in dit bedrijf nog geen kenniseconomische strategie wordt geïmplementeerd. “Zo lang er niet wordt geïnvesteerd in menselijk kapitaal, zo lang blijft China een kwaliteitsprobleem houden. Producten zijn wel goedkoper maar wel van lagere kwaliteit. Voor snelle profits kiest het management voor een price-competetitive beleid, en werken werknemers niet smarter but harder. Dat is het dilemma van de Chinese manager”. De studenten vonden het leuk om aan de casestudy te werken. Aan het einde van de week reis ik weer naar huis. In de boekhandel op het vliegveld ligt een bestseller: The China Price, over de keerzijden en schaduwzijden van de Chinese economie.

“China is een groot land”, en, zo werd tijdens een diner gezegd, vooral een land met een lange geschiedenis. “De Chinese kijk op verandering en innovatie is excessief lange- termijn georiënteerd. Er kunnen echter in China heel veel wonderen gebeuren. Kijk maar naar de Olympische spelen, velen zijn bang dat men niet klaar is op 8 augustus om 8.00 uur (acht is ons geluksgetal). Je zult zien, in China gebeuren wonderen altijd overnight”.

Marien van den Boom
Kenniskring Intellectual Capital
Hogeschool Inholland


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK