Trailer bespaart tot 15% emissies

Nieuws | de redactie
16 april 2008 | Een betere aerodynamische vorm van vrachtwagentrailers door montage van sideskirts levert een brandstofbesparing en emissieverlaging die kan oplopen tot wel 15%.

Eerdere veelbelovende voorspellingen, gebaseerd op wiskundige modellen en windtunneltesten door TU Delft, zijn tijdens praktijktesten met een aangepaste trailer op de weg bevestigd. Hiermee levert het publiek- private samenwerkingsplatform PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) een bruikbare toepassing die direct in productie kan gaan. De toepassing van aerodynamische gevormde sideskirts heeft een verwachte terugverdientijd van twee jaar. Bovendien zijn de sideskirts toepasbaar op ongeveer de helft van het huidige wagenpark doordat de skirts ook achteraf kunnen worden aangebracht.

CO2 reductie
Prof.dr.ir. Michel van Tooren van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft: ‘In 2005 zijn er in Nederland 10.000 nieuwe opleggers in gebruik genomen. Met een gemiddeld verbruik van 30 liter per 100 kilometer wordt er 750 miljoen liter diesel per jaar verbruikt in Nederland. We kunnen bij 50% van die opleggers vanaf 5% brandstof besparen. Dat betekent een reductie van 50 miljoen ton CO2- uitstoot per jaar in de sector wegtransport. Dit onderzoek leidt dus echt tot een substantiële, structurele bijdrage aan het verlagen van het brandstofverbruik en daarmee ook een jaarlijkse besparing van tientallen miljoenen euro’s.’

Hij vervolgt: ‘We hebben met de sector wegtransport nu een mooi platform opgebouwd voor verder onderzoek en verdere ontwikkeling, maar missen de overheid nog als actief meewerkende partner. Het verkrijgen van de vergunning voor de wegtesten alleen al heeft ontzettend veel tijd, moeite en frustratie gekost. De volgende stap is een praktische samenwerking tussen overheid en industrie om de oplossingen ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.’



PART
PART, een samenwerkingsverband tussen de TU Delft, TNT, Scania Beers BV, FOCWA Carrosseriebouw, Ephicas, Kees Mulder Carrosserieën, Van Eck Carrosseriebouw, Syntens, Squarell Technology, Emons Group en NEA Transportonderzoek- en opleiding, heeft als doelstelling aerodynamische aanpassingen aan trailers te ontwikkelen en te testen. In tegenstelling tot onderzoek naar de aerodynamische eigenschappen van trucks, zijn opleggers nog relatief onontgonnen gebied. Aanpassingen zoals de Ephicas sideskirts of boat tails kunnen leiden tot reducties van de luchtweerstand oplopend tot 30%, wat zich vertaalt in een reductie in brandstofverbruik en emissies van wel 15%. Bovendien levert het ook een bijdrage aan rendementsverbetering in de zeer concurrerende markt van wegvervoer.

Over sideskirts
Sideskirts zijn platen die, in eerste instantie voor de onderrijbeveiliging, aan de zijkant van een trailer worden gemonteerd. Met het nieuwe aerodynamische ontwerp verminderen de sideskirts in belangrijke mate de luchtwervelingen naast en onder de trailer en daarmee ook de luchtweerstand. Eerste rijtesten met een trailer uitgerust met de aerodynamische sideskirts over een recht stuk openbare weg brachten een vermindering van brandstofverbruik tussen 5% en 15% aan het licht. Vervolgonderzoek met langdurige operationele testen door TNT toonde een brandstofbesparing aan van 10%. Deze resultaten bevestigen de berekeningen en de bevindingen uit windtunneltesten: hieruit was al vastgesteld dat de gevonden 14 – 18% minder luchtweerstand 7 – 9% minder brandstofverbruik betekent. In de praktijk blijkt dit nog iets gunstiger uit te vallen.

Over de boat tail
Inmiddels zijn ook wegtesten gestart met een zogenaamde boat tail. Een dergelijke constructie aan de achterkant van een trailer zorgt voor een vermindering van het zog: het vacuüm en de luchtwervelingen die ontstaan wanneer de trailer in beweging is. In theorie zou een boat tail ook een luchtweerstandvermindering van 30% kunnen betekenen, met een brandstofbesparing van 10 – 15%. De wegtesten moeten ook hier de eerder behaalde zeer positieve resultaten uit de windtunnel bevestigen.

De studie is hier overigens niet gericht op een productierijpe boat tail. Beperkingen in praktisch gebruik, met name bij het laden en lossen, de veiligheid en de overschrijding van maximale maten van voertuigen verhinderen dit voor veel voertuigtypen. Het onderzoek is gericht op het opbouwen van kennis en ontwikkeling van oplossingsvarianten die wel toepasbaar zijn. In een tweede ontwikkelingsfase wordt daar aandacht aan besteed.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK