WO-student mist beroepsperspectief

Nieuws | de redactie
15 april 2008 | Veel studenten krijgen te weinig informatie krijgen over de loopbaanmogelijkheden van hun universitaire studie. Dat blijkt uit een enquête waaraan bijna 1800 studenten in Nijmegen meededen. Bij letteren, sociale wetenschappen en managementwetenschappen vindt 70 % dat ze niet genoeg te weten komen over wat je nou eigenlijk met je studie kunt, bij rechten is dat 40 %. 25 % krijgt zulke informatie bovendien het liefst al aan het eind van het eerste studiejaar.

Voor de studentenraad aan de RU is dit een signaal dat de loopbaanoriëntatie moet verbeteren,  zeggen Silke ter Hart (SIAM) en Yorick Bleijenberg (Akkuraatd) op Voxlog. ‘Als zo’n hoog percentage aangeeft niet tevreden te zijn, dan is er echt wat aan de hand’, vindt Ter Hart. Haar suggestie voor de drie slechtst scorende faculteiten: “Kijk naar buren die het beter doen. Bij Rechten vindt ‘slechts’ 40 % dat er (te) weinig aandacht is voor arbeidsmarktoriëntatie. Daar worden bijvoorbeeld beroependagen georganiseerd waarbij afgestudeerden iets over hun eigen carrière vertellen. Heel leerzaam.”

Met die loopbaanoriëntatie kun je bovendien niet vroeg genoeg beginnen, zo blijkt ook uit de enquête. Een kwart van de ondervraagden krijgt die informatie liefst al aan het eind van het eerste jaar. ‘Dat was voor ons ook wel een onverwachte uitkomst’, zegt Bleijenberg. ‘We wisten niet dat zoveel studenten zich al zo vroeg in hun studie bezighouden met hun carrière. Kennelijk willen ze de keuzes binnen hun studie duidelijk afstemmen op hun latere ambities.’

Het onderzoek maakt ook duidelijk dat de digitalisering verder gevorderd is dan wordt verondersteld. Studenten blijken nauwelijks nog gebruik te maken van de studiegids en informatieborden. Ook de websites van opleiding en faculteit scoren maar matig. Dè communicatiemiddelen anno 2008 zijn Blackboard en het student.ru.nl mailadres. Beide worden door zo’n negentig procent van de studenten dagelijks of meerdere malen per week gecontroleerd. ‘Dat zijn gewoon de belangrijkste communicatiemiddelen van dit moment’, aldus Ter Hart en Bleijenberg. Zij pleiten ook voor een intensiever gebruik van sms. ‘Voor dringende berichten over bijvoorbeeld een locatiewijziging van een werkgroep.’


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK