Campus in ‘ideale haven’
Midden jaren tachtig sloten de werven van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM). Een poging van Joep van den Nieuwenhuizen om het complex met de bouw van onderzeeërs nieuw leven in te blazen, mislukte. Daarmee verdween niet alleen werkgelegenheid, maar ook de toenmalige veerdienst met Rotterdam Centrum. “We dachten dat Heijplaat naar de verdoemenis ging”, zo vertellen buurtbewoners. “We hebben in 1990 nog op de Coolsingel geprotesteerd tegen plannen om Heijplaat te slopen. Alleen door de plannen voor de tweede Maasvlakte kon Heijplaat blijven bestaan, anders hadden ze dit gebied gewoon als haven nodig gehad”.
De veerdienst scheelt de bewoners veel tijd. Nu is het een half uur fietsen om vanaf Heijplaat in Rotterdam Centrum te komen. Met de nieuwe Aqualiner bedraagt de reistijd minder dan 10 minuten. Maar belangrijker is het perspectief dat herleeft. Er zijn al plannen voor nieuwbouw op Heijplaat. HR-voorzitter Jasper Tuytel was dankbaar voor de reacties van de bewoners. “Dit is precies waar we op hoopten. Dat we midden in de haven een opleiding beginnen in voormalige RDM-gebouwen, is een maatschappelijk project. Daar word je als hogeschool niet rijk van. Ik heb voor iedere vierkante meter gevochten. Het was niet gemakkelijk, ik heb er heel veel tijd in gestoken. Maar nu is het resultaat er dan toch”, zo zei hij tegen ScienceGuide.
De voormalige RDM-fabriekshallen worden nu nog verbouwd. Vanaf september worden er colleges gegeven en worden er creatieve bedrijven in de fabriekshallen gevestigd. Het terrein gaat dan verder door het leven als RDM-campus.
Ideale haven
De opening van de veerdienst werd gecombineerd met de openbare les van Henk de Bruijn. De Bruijn is lector Ideale Haven en tevens directeur Corporate Strategy van het Havenbedrijf. Hij benadrukte het grote belang van kennis voor de verdere ontwikkeling van de haven. “De Rotterdamse haven bestaat grotendeels uit producenten van halffabrikaten en grote overslagbedrijven. Dat zijn beide sectoren die traditioneel niet voorop lopen in innovatie. Maar ik voorspel dat de cargadoorsector de komende jaren door ict even ingrijpend zal veranderen als de reisbranche”.
Hoewel de tweede Maasvlakte nog niet open is, stelde De Bruijn dat de studenten van nu zich moeten gaan bezighouden met de derde Maasvlakte. Hij riep de studenten op tot creativiteit en vertelde ook uit eigen ervaring hoe het niet moet. “Ik heb laatst laten uitrekenen dat bij het ontwerpen van de tweede Maasvlakte een derde van het geld is besteed aan contra- expertise. Zonde van het geld. Op een gegeven moment moet je toch gewoon in vertrouwen kunnen samenwerken?”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap