Oudste stad diept eigen historie uit
In de omschrijving van de leeropdracht staat de term ‘publieksgericht’. Daarmee bedoelt de gemeente dat de geschiedenis van de stad meer bekendheid moet krijgen onder de Nijmegenaren. Bijvoorbeeld in de vorm van activiteiten voor het publiek rond historische plekken en gebeurtenissen. Volgens RU-historicus Jan Brabers is dat een trend in de historische wetenschap. Onderzoek moet een breed publiek aanspreken. Maar dat hoeft volgens hem het wetenschappelijke niveau niet in de weg te staan: ‘De geschiedenis is van iedereen en het is de taak van de universiteit om te zorgen dat daar verantwoord mee wordt omgegaan.’
Volgens Brabers is er volop werk te doen en hij heeft ook al een aantal tips voor de hoogleraar van wie de naam over een paar weken bekend zal zijn. Zo ziet hij een onderzoek voor zich naar de rol die Nijmegen altijd heeft gespeeld als grensstad: het was de noordgrens van het Romeinse rijk, onderhield in de Middeleeuwen de contacten tussen oost en west en tegenwoordig ligt het tegen de grens met Duitsland. Groot voordeel van dit thema is dat het de gehele geschiedenis bestrijkt.
Rector magnificus Bas Kortmann maakte in zijn dankwoord gekscherend de vergelijking met het schilderij dat vertrekkend hoogleraren bij hun afscheid krijgen van de universiteit: in plaats van dit cadeau thuis aan de muur te hangen, is het de bedoeling dat het bestuursgebouw ermee wordt opgesierd. In dit geval klinkt een bijzondere leeropdracht die gaat over de stad Nijmegen een beetje als een cadeau van de stad aan zichzelf.
Niet waar, volgens Jan Brabers, onderzoeker bij de afdeling geschiedenis. ‘Natuurlijk hoopt de stad er ook van te profiteren. Een bijzondere leeropdracht werkt altijd twee kanten op, maar ik zie het vooral als een bijzonder cadeau.’ Brabers vindt dat de opdracht uitstekend past bij de afdeling geschiedenis omdat ze daar zitten te springen om personeel. De leeropdracht kan dan stimulerend werken. Kortom, het is een ‘mooi presentje’.
(met dank aan Voxlog)
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd