Goeroe even thuis
De masterclass van Hofstede maakt deel uit van de activiteiten in het kader van het 25-jarig jubileum van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde. Hofstede ontwikkelde een model waarin een aantal cultuurdimensies dient als graadmeter voor cultuurverschillen met het doel deze inzichtelijk te maken en zo te helpen overbruggen.
Hofstede geniet wereldwijd bekendheid door zijn boek ‘Culture’s Consequences’ uit 1980 en is al twintig jaar Nederlands meest geciteerde auteur in de Social Science Citation Index. In de week van 8 tot en met 13 juni doen achttien promovendi van over de hele wereld de Universiteit Maastricht aan om intensief begeleid te worden bij het schrijven van hun dissertatie. Ze komen bijvoorbeeld uit Brazilië, Puerto Rico, Hongarije en Scandinavië en zijn allemaal bezig met cross- cultureel onderzoek.
Van 10 tot 13 juni geeft Hofstede hen zelf een serie masterclases. ‘Bijzonder’, vindt de faculteit, ‘om Hofstede weer even terug op het oude nest te hebben voor deze specifieke doelgroep’, aldus coördinator van de masterclass Martin Carree. Naast Hofstede komen vier andere deskundigen uit zijn vakgebied naar Maastricht: Mark Peterson uit Florida, USA, die sinds 2006 de Geert Hofstede-leerstoel van de UM bekleedt, Mikael Søndergaard uit Aarhus, Denemarken, Michael Minkov uit Sofia, Bulgarije en Gert Jan Hofstede uit Wageningen.
In de top-20 van ‘Most influential business thinkers’, die de Wall Street Journal op 5 mei publiceerde, staat Hofstede op de zestiende plaats. De lijst is gebaseerd op hits in Google, resultaten in de digitale knipsel-databank LexisNexis en academische citaties. Auteur en consultant Gary Hamel voert de lijst aan, gevolgd door columnist Thomas Friedman en Microsoft-voorzitter Bill Gates.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd