‘Hoe’of ‘wat’ moeizaam onderscheid

Nieuws | de redactie
2 juni 2008 | Het kabinet vindt de grote lijn van het rapport-Dijsselbloem nuttig, maar neemt beleidswijzigingen op basis van de analyse feitelijk niet voor. De principiële opstelling van de Kamercommissie willen de bewindslieden niet ondergraven, maar de formulering over het “denkkader waarin een onderscheid gemaakt wordt tussen het ´hoe´ en het ´wat´” geeft aan, dat het voor beleidsvoering nauwelijks bruikbaar geacht wordt. Op zijn best noemt men het “criterium behulpzaam om in het vervolg een aantal fouten te vermijden.”

Maar als richtlijn voor het daadwerkelijk inhoud geven aan onderwijsbeleid wordt het niet gezien: “Niet omdat dat onderscheid altijd eenvoudig te maken valt of altijd een gemakkelijke uitweg uit praktische dilemma´s biedt, maar wel omdat het de overheid oproept nooit uit het oog te verliezen wat haar primaire verantwoordelijkheid is: onderwijsdoelstellingen definiëren, prestaties inzichtelijk maken en optreden bij misstanden. En omdat het de overheid weerhoudt van het direct of indirect voorschrijven of ontwikkelen van onderwijsmethoden.”

Vervolgens wordt het denkkader van ‘hoe en wat’ benut om niet alleen de beleidsmakers maar het onderwijsveld op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. “Het is ook een oproep aan de docenten om de verantwoordelijkheid over het ´hoe´ te nemen, en aan onderwijsbestuurders om daaraan dienstbaar te zijn.”




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK