OESO gaat door met meten HO-uitkomsten
Ook hield ze haar collega’s uit andere landen voor dat universiteiten zich niet alleen moeten richten op onderwijs en onderzoek, maar daarbij studenten ook moeten voorbereiden op hun maatschappelijke verantwoordelijkheden – zowel lokaal als globaal. Plaatsvervangend secretaris-generaal Aart Jan de Geus van de OESO mocht deze complimenten in ontvangst nemen. Hij benadrukte dat economische groei afhankelijk is van menselijk kapitaal. “Education is a key investment, not a social affair”, aldus de voormalige minister van Sociale Zaken. “We expect universities to provide equal access, but differentiated outcomes. Equal access is pivotal. But talents are diverse, ambitions diverse, needs are divers. Therefore, outcomes will be different. However, no society is sustainable without equal access. On this point, we hold the same line as UNESCO and World Bank”.
De OESO gaat door met het maken van dit soort rapporten, zo kondigde hij maar vast aan. De OESO zoekt daarin haar rol, omdat ze geen subsidieverstrekker is noch politieke macht heeft. Een nieuwe loot aan deze boom is het project AHELO – het meten van Learning Outcomes van het hoger onderwijs. De Geus hecht daaraan, omdat mede onder invloed van rankings universiteiten erg veel belang gaan hechten aan onderzoek. De taken voor het onderwijs raken dan misschien ondergeschoven. Terwijl het relatief gemakkelijk is om onderzoeksuitkomsten te meten, is over de uitkomsten van leerprocessen nog weinig bekend. Daarom riep De Geus universiteiten op aan dit AHELO-project mee te doen.
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
