Camielkaart een feit
Het effect op de groei van het openbaar vervoer per spoor is afhankelijk van de inhoud van het aanbod. Gezien het relatief grote aantal afstudeerders per jaar wordt hier een relatief groot effect verwacht. In de voorbereiding van Eulings’ actieplan had Verkeer en Waterstaat aan de NS gevraagd om een eerste verkenning van een mogelijk aanbod. NS noemde als mogelijke opties het aanbod van een gratis voordeelurenkaart en/of een bepaalde hoeveelheid vrij- reizendagen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is bereid voor dergelijke maatregel maximaal € 15 miljoen beschikbaar te stellen gedurende de kabinetsperiode.
De LSVb reageerde op ScienceGuide direct na het initiatief van de minister enthousiast en schreef in een opiniestuk onder meer: “Studenten en ex-studenten zijn een uitstekende doelgroep om concrete maatregelen aan te koppelen. Met ruim 170.000 afstudeerders per jaar zijn ze een grote groep reizigers die tevens op een belangrijk keuzemoment staan in hun reisgedrag. Want hoewel ze hartgrondig klagen over de zoveelste vertraging, velen van hen pinken een traantje weg als de OV-kaart moet worden ingeleverd. Gedurende hun studie zijn ze vaste klant van NS. Ook na hun studie zou de Nederlandse student voor het OV moeten kiezen. Eindelijk een minister die naar studenten luistert,” was de conclusie van de studentenbond.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds