Einstein vergat wel eens een minnetje
Nieuws | de redactie
30 september 2008 | Nu lijkt het vanzelfsprekend. Einstein bedacht de relativiteitstheorie en werd beroemd. Historici Anne Kox en Michel Janssen brengen in beeld hoe dit nu eigenlijk ging. “Op spreekbeurten laat ik vaak zien dat Einstein ook domme rekenfouten maakte. Voor veel mensen is dat bemoedigend.” ScienceGuide sprak hen op het jaarlijkse congres van historici van de quantumfysica, dit jaar in Utrecht.
UvA-hoogleraar Anne Kox werkt al 23 jaar mee aan de uitgave van de officiële editie van de Einstein Papers. "Fascinerend is de enorme snelheid waarmee hij nieuwe wegen inslaat en langs andere wegen begint te denken. Je ziet voortdurend heel nieuwe dingen tevoorschijn komen." Michel Janssen doceert geschiedenis van de quantumfysica aan de University of Minnesota.
UvA-hoogleraar Anne Kox werkt al 23 jaar mee aan de uitgave van de officiële editie van de Einstein Papers. "Fascinerend is de enorme snelheid waarmee hij nieuwe wegen inslaat en langs andere wegen begint te denken. Je ziet voortdurend heel nieuwe dingen tevoorschijn komen." Michel Janssen doceert geschiedenis van de quantumfysica aan de University of Minnesota.
Het belang van vergissingen Janssen: “We moeten wegkomen van het idee van Heisenberg en
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 450, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Meest Gelezen
Eerste Kamer stemt in met “aanval op de toekomst van onze jongeren”, aldus D66
‘Levensbeschouwing als antwoord op neoliberale prestatiedruk bij studenten’
‘Hoe leren in leergemeenschappen niet beperkt blijft tot studenten’
‘Gekaapt: hoe belangenverstrengeling de Utrechtse aanpak van fossiele samenwerking ondermijnt’
Minister waarschuwt voor meer bezuinigingen: ‘Vrees niet, het ergste moet nog komen’
