Balkenende: ‘Straal zelf internationale oriëntatie uit’
Tegen ScienceGuide onderstreepte Balkenende dat het Nuffic-manifest over internationalisering van het hoger onderwijs op dezelfde lijn zit als zijn Innovatieplatform. “Een veel meer internationale blik van het hoger onderwijs en van studenten is beslist nodig. Dat vraagt ook iets van onze eigen culturele oriëntatie, van de universiteiten zelf. Docenten en hoogleraren moeten dat als eerste zelf ook uitstralen.
Mag ik eens een ander voorbeeld noemen? Waar ik in de wereld ook kom, in welk hotel, maakt niet uit, ontmoet ik mensen van de hotelscholen in ons land. Deze hebben zo’n uitstekende reputatie en zijn zo internationaal in hun oriëntatie en onderwijs, dat in alle grote hotels Nederlanders als managers, stagiairs en afstudeerders actief zijn. Die zijn echt overal en die reputatie heeft in dat vakgebied een grote uitstraling”.
De premier had uit zijn bezoeken aan universiteiten elders de indruk dat Nederlandse studenten en medewerkers steeds vaker internationaal werken. Dat volgens het Nuffic-manifest sprake is van een daling in internationale participatie door studenten, deed hem zelfs wat sputteren. “Ik ga altijd naar universiteiten als ik op bezoek ga in het buitenland, ben nu eenmaal hoogleraar geweest. Ik geniet daar altijd van. En ik herken dat eigenlijk niet, er zijn altijd een hoop landgenoten die er studeren en werken en er enorm actief zijn”.
De nieuwe TU-Delft voorzitter Van den Berg wees in de discussie met het Innovatieplatform op een dichotomie binnen het WO. “De doorvoering van bachelor-master maakt hier veel mogelijk, maar we moeten ook erkennen dat de traditie in ons land een andere is”. Hij vond dat de universiteiten nog steeds sterk leefden vanuit de gedachte dat men studenten heel hun studie in eigen huis moest houden. De TU’s in de EU zijn doende hun curricula zo af te stemmen dat masters soepel uit te wisselen zijn. “Wij zien in Delft nu al veel buitenlandse studenten komen op die manier. Het werkt dus wel”.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap