Verward van geest
In de loop van de twintigste eeuw is in Nederland een uitgebreide geestelijke gezondheidszorg tot ontwikkeling gekomen. De psychiatrie, in de negentiende eeuw ontstaan als medisch specialisme ter behandeling van geestesziekte, werd onderdeel van een veel breder aanbod van geneeskundige en psychosociale hulpverlening. De geestelijke gezondheidszorg heeft onmiskenbaar een stempel gedrukt op de twintigste-eeuwse Nederlandse samenleving en het moderne mensbeeld. In toenemende mate werden afwijkende gedragingen en levensmoeilijkheden in termen van geestesstoornis of psychisch probleem benoemd, processen die wel als ‘medicalisering’ en ‘psychologisering’ zijn aangeduid. Nederlanders maken in groten getale en frequent gebruik van psychiatrische en andere therapeutische voorzieningen. In hoeverre hangt de sterke tendens om levens- en gedragsmoeilijkheden in medische en psychologische termen te benoemen samen met specifieke kenmerken van de Nederlandse maatschappij en cultuur en hun geschiedenis? Hoe uniek waren de Nederlandse psychiatrie en geestelijke gezondheidszorg in vergelijking met andere landen? Deze vragen staan centraal in dit boek.
Verward van geest en ander ongerief wordt op vrijdag 31 oktober gepresenteerd op een symposium waar stellingen centraal staan die bondig enkele belangrijke thema’s en conclusies in het boek weergeven. Het eerste exemplaar wordt overhandigd aan Paul Schnabel, directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau.
Het overzichtswerk is tot stand gekomen met financiële steun van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), de Vereniging Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, het Huizinga Instituut, Onderzoekschool voor Cultuurgeschiedenis, de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam en de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht.
Toegang is vrij (beperkt aantal plaatsen beschikbaar; aanmelden vooraf is noodzakelijk)
Programma: www.huizingainstituut.nl
Aanmelden: huizinga- fgw@uva.nl
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap