Culturele misverstanden in het voortgezet onderwijs
Nieuws |
de redactie
27 november 2008 | Bij zijn beslissingen en in zijn optreden hanteert een docent in het voortgezet onderwijs naast letterlijke regels en sociale regels ook ‘eigen regels'. Damir Urem (UvA) voor zijn proefschrift bestudeerde de docent, de omstandigheden die zijn beslissingen beïnvloeden en de actie die hij onderneemt als hij op school wordt geconfronteerd met het gedrag van een leerling, dat voortkomt uit een andere cultuur dan de Nederlandse.
Hij stelt dat wederzijds begrip steeds opnieuw verworven moet worden op basis van discussie en overleg over ervaringen en voorbeelden uit het verleden. Sociale regels hebben geen betekenis ‘vooraf’ (ex ante) maar zijn meer reflexief , ‘achteraf’ (ex post) van betekenis.
Eigen regels worden gezien als persoonlijke overwegingen van een docent over de wijze waarop bepaalde belangen en waarden van een groep kunnen worden bereikt. Volgens Urem worden eigen regels vooral gebruikt om beslissingen achteraf te rechtvaardigen, een bepaalde actie te legitimeren en gezag in de klas op te bouwen of te versterken.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport