Fontys-promovendus primeur

Nieuws | de redactie
18 november 2008 | Ralph Hooreman is de eerste bij Fontys ingeschakelde promovendus die doctor is geworden. Hij promoveert aan de TU/e op 'synchrone coaching van leraren in opleiding'. Deze directe vorm van coaching is een nieuwe manier om leraren in opleiding te coachen met behulp van een ‘oortje’.

De aankomend docent kan op deze wijze onmiddellijk feedback ontvangen in de onderwijssituatie in plaats van achteraf (asynchroon). Promotoren van Hooreman zijn prof. dr. Wim Jochems, directeur van de Eindhoven School of Education, een samenwerkingsinstituut van Fontys en de TU/e, en prof. dr. Peter Sloep, hoogleraar aan de Open Universiteit en voorheen lector bij Fontys Hogescholen.

Vertaling naar praktijk
Het promotieonderzoek biedt nieuwe inzichten en kennis die Fontys, en met name de pabo’s en de lerarenopleidingen in de eigen onderwijspraktijk kunnen toepassen. Hiermee is een belangrijke doelstelling van Fontys om promovendi te werven bereikt. Hogescholen houden zich bezig met toegepast wetenschappelijk onderzoek en de vertaling daarvan naar de praktijk.
Het onderzoek van Fontyslectoren en promovendi staat dan ook in directe relatie met de beroepsontwikkeling en –innovatie. Inzichten en oplossingen kunnen zo direct ter beschikking worden gesteld en ook gericht worden ingebed in de opleidingen, zodat deze actueel blijven en Fontysstudenten steeds beschikken over de laatste kennis.

Promotieplaats
Ralph Hooreman behoort tot de eerste groep van 26 jonge net afgestudeerde academici, die Fontys in het najaar van 2005 heeft geworven voor een promotieplaats. Fontys was daarmee de eerste hogeschool op die promovendi op die manier binnen de organisatie haalde. Momenteel heeft Fontys 66 geworven promovendi, die fulltime in dienst zijn. Voor een aantal plaatsen lopen nog wervingsprocedures. Daarnaast zijn 36 Fontysmedewerkers met een promotieonderzoek bezig.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK