Gezondheidszorg zeer open en betaalbaar

Nieuws | de redactie
13 november 2008 | Nederlanders die veel zorg 'consumeren' zijn méér tevreden over de gezondheidszorg dan patiënten in andere landen. Op het gebied van communicatie scoort Nederland echter relatief slecht. Bij tevredenheid en betaalbaarheid scoort ons land soms zelfs veel beter dan andere landen. Dat geldt ook voor de toegankelijkheid en veiligheid van de zorg, blijkt uit een groot internationaal vergelijkend onderzoek, waaraan de afdeling IQ healthcare van het UMC St Radboud heeft meegewerkt.

Het Commonwealth Fund, in wiens opdracht de studie is uitgevoerd, vindt dat de Verenigde Staten, waar meer dan de helft van de chronisch zieke patiënten niet de noodzakelijke zorg krijgt, veel kunnen leren van de goede toegankelijkheid van de Nederlandse gezondheidszorg.

De resultaten van de International Health Policy Survey worden vandaag in Washington DC gepresenteerd aan een select gezelschap van ministers, parlementariërs en beleidsmedewerkers uit de deelnemende landen. In een jaarlijks terugkerend vergelijkend onderzoek naar het functioneren van de gezondheidszorg op internationaal niveau legt het Amerikaanse Commonwealth Fund de prestaties van de gezondheidszorg in acht landen tegen elkaar. Het gaat om de gezondheidszorg in Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Nieuw-Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Dit jaar is onderzocht hoe personen met een relatief slechte gezondheid en een  meer dan gemiddelde zorgconsumptie hun nationale gezondheidszorg ervaren.

De afdeling IQ healthcare van het UMC St Radboud heeft het Nederlandse deel van het onderzoek uitgevoerd. De resultaten laten zien dat Nederland op het gebied van tevredenheid over en betaalbaarheid van de zorg beter, soms zelfs veel beter, scoort dan de andere landen. Dat geldt ook voor de toegankelijkheid en veiligheid van de zorg. Maar de prestaties van Nederland op het gebied van communicatie tussen patiënt en hulpverleners en tussen de hulpverleners onderling blijven achter. Ook de ervaringen met de informatievoorziening en de zorgcoördinatie zijn in Nederland slechter dan in de andere landen.

Vorig jaar is een zelfde onderzoek gedaan naar de ervaringen van een doorsnee van de volwassen bevolking. In Nederland wijken hun ervaringen met de gezondheidszorg nauwelijks af van die van de nu ondervraagde groep. Alleen op het punt van medische fouten is er een verschil: personen met een slechte gezondheid rapporteren duidelijk meer medische fouten dan gezonde mensen.






«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK