Tech verschuift naar sociale context van leren

Nieuws | de redactie
17 november 2008 | Ben Schouten doet sinds deze week maar liefst twee lectoraten bij Fontys: lector Ambient Intelligence & Design en Serious Game Design. Volgens hem is gaming een medium om te spelen, verhalen te vertellen, reclame te maken, te onderwijzen en te trainen. Digitaal spel is ook middel is om technologie te accepteren. "Kunstenaars en wiskundigen lijken wel een beetje op elkaar. Zowel kunstenaars als wiskundigen zijn een beetje gek, in de goede zin van het woord,” zei hij al tegen ScienceGuide.

Door de manier waarop onze moderne technologie inwerkt op de sociale omgeving (denk bijvoorbeeld aan Hyves), ontstaat er een verschuiving van simpele gebruikswaarde naar de sociale context waarin technologie gebruikt wordt, zo zei hij in zijn oratie als lector. De betekenis van gaming zal alleen nog maar toenemen als de digitale intelligentie doordringt in intelligente omgevingen (Ambient Intelligence) en robotica.

Om techniek aan te wenden die meerwaarde geeft aan de dagelijkse omgeving, onze ervaringen, het milieu en onze identiteit, moet de designer zich in toenemende mate bewust zijn van de context en de wereld waarin wij leven. De taak van het hbo is professionals op te leiden die in dit krachtenveld kunnen opereren en in staat zijn deze meerwaarde te bestendigen.

Fontys Hogeschool ICT implementeert met de minor ‘Game Design & Technology’ de beroepspraktijk van Serious Game Design in het onderwijs. In het nieuwe Media & Game Lab van Fontys bekwamen studenten zich in dit vakgebied. Daarnaast wordt vanuit de lectoraten samengewerkt met het regionale bedrijfsleven en de Technische Universiteit Eindhoven


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK