Bèta Top 10 lector laat hogeschool bruisen

Nieuws | de redactie
19 december 2008 | HAN-lector Prof. Ir. Jaap van Till van het lectoraat Telecommunicatie & Netwerken van de HAN was de 9e van de Bèta Top 10. In het blad van zijn hogeschool, HANovatie, licht hij toe wat zijn visie betekent voor het onderwijs binnen de hogeschool. "We moeten studenten vanaf dag één op elke opleiding laten werken in multidisciplinaire mash-up teams aan het samen oplossen van problemen, samen met docenten en externe deskundigen. Dit vergt een nieuwe manier van lesgeven. De kennis is ervoor in huis binnen de HAN, maar de omslag moet nog gemaakt worden."

Netwerkmaatschappij
“We leven niet meer in een industriële maatschappij die volledig gedomineerd wordt door fysieke productie en consumptie aangedreven door de maakindustrie. De Industriële Maatschappij is intussen overgegaan in de Diensten Maatschappij waarbij diensten de overhand hebben. De maakindustrie is in geen geval verdwenen, maar heeft zich in combinatie met de dienstverlening in internationale waardeketens geheel anders georganiseerd in combinatie met doelgroepen, merknamen, R&D, financiering, Intellectual Property behandeling, publiciteit, logistiek, en dit alles verbonden via wereldwijde communicatienetwerken.”

“Kernrol in deze komende maatschappijvorm spelen de mensen van de zogeheten Creative Class. Deze groep hoogopgeleide mensen (in Nederland al ca. 30 %) is niet alleen druk bezig met routinewerk zoals in de diensten maar vooral met Nieuwe Dingen creëren. De studenten die de HAN opleidt maken hier onderdeel van uit.”

Mash-up teams
Wat kunnen we er aan doen om dat te bevorderen? Het antwoord volgens Jaap van Till: Ander gedrag en functioneren. “We moeten studenten vanaf dag één op elke opleiding laten werken in multidisciplinaire mash-up teams aan het samen oplossen van problemen, samen met docenten en externe deskundigen. Dit vergt een nieuwe manier van lesgeven. De kennis is ervoor in huis binnen de HAN, maar de omslag moet nog gemaakt worden. We moeten geen studenten tot eenlingen opleiden, maar tot samenwerkers. Zet van verschillende opleidingen en faculteiten studenten bij elkaar en laat hen zich vastbijten in een uitdaging en ze leren meer dan alleen hun eigen vak goed te verstaan. Deze manier van leren en werken past bij de toekomstige werksituatie van de studenten en bij hun innerlijke behoeften uniek te willen zijn en bij een groep te horen. Tegelijk moeten ze zelf dus ook ergens heel goed in zijn om dat in te brengen in zo’n team.

Omdat dit voor veel opleidingen nog een veel te grote stap is, zouden opleidingen kunnen beginnen op multidisciplinaire projectbasis, naast die van de bestaande faculteiten. Als lector heb ik de taak onderzoeksvragen van bedrijven en instellingen uit de regio aan te pakken. Die onderzoeksvragen stapelen zich alleen maar op, dus kom maar op met die projecten!”

Fiber to the farm
“Mag ik voor één van mijn onderzoeksprojecten even reclame maken? De provincie Gelderland zat met leegstaande boerderijen, vergrijzing van de populatie en met dalend percentage ondernemerschap in zijn maag voor een regio in de Achterhoek. Wij hebben ons op deze vraag gestort, financiering en samenwerking gevonden en nu mag er gewoon gebouwd gaan worden! Natuurlijk is het aanleggen van glasvezel de oplossing. Jonge starters gaan de boerderijen vullen en het zal gaan bruisen. En voilà: de netwerkmaatschappij in de praktijk!”





«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK