Democratisering van HO valt stil

Nieuws | de redactie
5 januari 2009 | Kinderen uit laaggeschoolde gezinnen dringen twee tot vier maal minder door tot HO-opleidingen dan hoger opgeleide Nachwuchs. Bovendien slagen zij daar minder vaak. De democratisering van het hoger onderwijs stokt hierdoor al zeker 10-15 jaar, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

De voorbije dertig jaar steeg de deelname van jongeren uit lagere sociale groepen wel, maar de participatie van kinderen uit hoger opgeleide gezinnen nam minstens zo sterk toe. Er is daarom nauwelijks of geen sprake van een inhaaleffect.

Bij jongens zijn de uitkomsten van de HO-democratisering in Vlaanderen beduidend slechter dan bij meisjes. Van laag opgeleide gezinnen heeft 14% van de jongens een kans op een HO-opleiding, onder hoog opgeleiden is dit 61%. Bij de meisjes zijn de percentages respectievelijk 26% en 56%. De kans op succes met een HO-diploma is ook opvallend sterk gerelateerd aan de sociale achtergrond. Eens student wiens moeder geen of slechts lager onderwijs heeft gevolgd, heeft eens slaagkans van 25,7% in het HO, bij een moeder met een WO/HBO-opleiding is dit 58%.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK