Fontys start geen associate degrees
In 2007 stemde de Tweede Kamer in met de wettelijke verankering van associate degrees (AD). Het gaat daarbij om korte hbo-opleidingen van minimaal 120 studiepunten die doorgaans 2 jaar duren.
Maar bij de leiding van de grootste hogeschool van Nederland leven grote twijfels over nut en noodzaak van de inrichting van ‘halve hbo-opleidingen’. Van de tientallen voorstellen voor AD’s die op de bestuurstafel van Fontys liggen, is er nog geen een goedgekeurd. “De vraag is of je daarin als Fontys een enorm volume moet willen ontwikkelen”, zo verwoordde Wintels zijn aarzeling. Hij wil daarom eerst kijken wat nodig is om de aansluiting tussen mbo en hbo te verbeteren. Daarbij wil hij ook goed samenwerken met ROC’s. “De vraag daarbij is niet wie waarover gaat, maar waar een opleiding het beste gegeven kan worden”.
NVAO-voorzitter Karl Dittrich noemde de terughoudendheid van Fontys op dit punt ‘terecht’. Hij maakt zich zorgen over de lobby door promotoren van de associate degrees, die volgens hem te zwaar wordt aangezet. De belangstelling voor associate degree-opleidingen is namelijk helemaal niet zo groot als gedacht. Werkgevers letten ook kritisch op de toegevoegde waarde van zo’n opleiding, zo zei hij tegen ScienceGuide.
Binnen de HBO-Raad woedt momenteel een discussie over waarde en positionering van de associate degrees. Veel hogeschoolbesturen willen graag ‘aan de bovenkant’ investeren door van de hogeschool een university of applied sciences te maken. Het opzetten van associate degrees gaat ten koste van de tijd die bijvoorbeeld kan worden besteed aan de integratie van lectoraten in het onderwijs. Daarnaast bestaat ook de angst dat studenten die kiezen voor een associate degree, uiteindelijk geen bacheloropleiding zullen halen. De invoering van de associate degree zou zo zelfs tot een daling kunnen leiden van het aantal jaren dat studenten doorbrengen in het hoger onderwijs.
Bestuursvoorzitter Marcel Wintels van Fontys heeft verschillende overwegingen om niet al te gretig met AD’s te beginnen. Eerst wil hij het bacheloronderwijs verbeteren. Andere activiteiten van de hogeschool worden bekeken op hun toegevoegde waarde voor het bacheloronderwijs. “Een hogeschool moet alleen een niet-bekostigde master in de lucht houden als die voldoende volume heeft en kwaliteit kan bieden. Daar moeten we nog eens goed naar kijken”.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap