Pa, ik wil een HyperKamer !

Nieuws | de redactie
14 januari 2009 | Een hyperkamer, wat is dat nou weer m’n kind? Je hebt toch al een super goed kamertje met een eigen mobieltje online laptop, gamedoos en TV?


Ja pap, maar ik wil nu dat die dingen en de rest van mijn gadgets zoals fototoestel, webcam en muziekfiles onderling op elkaar aangesloten kunnen worden en kruislings plug&play samenwerken, zodat ik beelden en info overal op kan gebruiken. En dat niet alleen. Stel je voor op mijn studeerkamer krijg ik een raamwerk van zo’n vijftien flatscreens, waarmee in kan communiceren. Een Volkswagenversie van wat wetenschappers gebruiken in de R&D, een zg. OptiPuter.

Dan kan daarop in verschillende schermen of kamerbreed worden , gegamed, gebioscoopt, geinternet, TV gekeken maar ook samengeleerd, samengewerkt via Internet met mijn vrienden van school& docenten voor onze projecten en werkstukken, mashups van productontwikkeling en muziek, etc. En een slim mobieltje zoals de iPhone kan ik gebruiken om als pointer te werken op die schermen en kan ik in huis als remote control naar dingen wijzen en ALLE systemen en apparatuur (domotica) daarmee aansturen en bedienen. Ook ideaal voor zieken en voor ouderen die langer thuis willen blijven wonen. Dat wil ik graag. Een soort automobiel maar dan voor het brein.


Net Generation

Bij de verkiezing van Obama stonden de krantenkoppen en de talkingheads hier vol met verbazing over de grote doorbraak bij het Amerikaans volk: “Voor het eerst een zwarte President gekozen”. Nogal oppervlakkig. Blijkbaar hebben TV en krantenmensen niet door dat er iets veel diepgaanders gebeurt: een generatie-machtswisseling werkend via een Internet-ecologie. Hierbij is huiskleur of culturele afkomst minder relevant geworden dan vaardigheden, kennis van zaken en praktisch bruikbare inbreng in teams die problemen kunnen helpen oplossen. De inspanningen om mensen te motiveren om te kiezen en om deel te nemen aan de maatschappelijke relevante processen werd bijna geheel via sociale netwerken en blogs op Internet aangedreven. Ook in de nieuwe leidinggevende posities in de hele USA zie je een mix van jonge netwerk-actieve mensen.

Dat was ook hoog tijd zullen de jongelui van de Net Generation [1] verzuchten die al lang genoeg hebben van de tired grijze oude WASP mannen die heimwee naar de ‘70er jaren uitstralen. De grijze mannen kijken teleurgesteld toe bij deze generatiewisseling. Zelfs ‘Joe the Plumber’ luisterde niet meer naar ze, terwijl ze toch altijd hadden kunnen bepalen wat goed voor hem was. Ze zijn nu zeer bezorgd over hun eigen belegde vermogen en hun pensioenen die door andere grijze mannen blijken te zijn verdampt en vergokt. Eerst in de haute finance en nu ook zichtbaar in de op produceren->consumeren gerichte economie blijken top-bestuurders te hebben gefaald. Om de economie te redden zijn door onze regering nu 80 miljard in de banken en bankkredieten gestopt en worden Keynsiaans miljarden staatssteun ter stimulering van het producerend bedrijfsleven en bouw van infrastructuur uitgegeven in de hoop EU gecoördineerd de recessie te stuiten.

Wat doen intussen die NetGeneration? Jonge mensen van 13 – 30 jaar zijn ook duidelijk een mix van zeer verschillende individuen. Kijk maar eens in een schoolklas. Ze zijn ‘HyperConnected’ zoals dat heet: gebruiken bijna continue meer dan vier verschillende netwerkgereedschappen en draadloos verbonden apparaatjes. Ze zijn verbonden met elkaar in tribes via laptops, mobieltjes, MP3 spelers, gameconsoles, werken, leren en spelen ze samen. Kranten lezen en TV kijken vinden ze steeds minder relevant.

Dit gedrag brengt mediamensen ernstig in mineur want de heilige kijkcyfers (vanwege de geldstromen der commercials) en oplagecyfers lopen terug, gefocuseerd als zij zijn op de grote middenmoot van ‘de gemiddelde consument’. Daarvoor wisten ze toch altijd goed te bepalen wat goed voor Joe Sixpack was, how low can we go? Toch zijn een aantal mediamakers die goed kijken naar de doelgroepen gestuit op een tegentrend. Een nieuw marktsegment is verschenen: de ‘Creatieve Klasse’.

Nee, dat is niet wat vaak afgedaan word als een klein groepje artiesten, vormgevers, architecten en kledingontwerpers. Het is een groep mensen die samen waarde creereren door nieuwe combinaties van dingen of diensten te bedenken en ontwikkelen. Ze hebben meestal een hogere opleiding en talent. Deze Creatieve Klasse omvat nu 2,7 miljoen mensen in ons land. 1,5 miljoen daarvan zitten in de populatie die verbonden is door het SURFnet (Ministerie van OC&W). Hun gesprekken gaan ergens over en ze zijn gedreven bezig, ook buiten hun werk. Ja, ze zijn geïnteresseerd in inhoudelijke werkzaamheden en niet alleen in procedures en procesgang. De NetGen scholieren en studenten zijn daar het aanstormend onderdeel van. Die willen niet alleen consumeren maar zelf ook creeren en produceren, samenwerkend in netwerkteams.

Een voorstel

Mijn voorstel is om de economie in Nederland slim te stimuleren, niet alleen door banken te redden en het bedrijfsleven te stimuleren, maar om ook serieus iets voor de jonge motoren van onze toekomst te doen. Ik daag de regering uit om 300 miljoen Euro te steken in het ontwikkelen, installeren en aansluiten van HyperKamers voor de hyperconnected NetGen van ons land. De NetGen jongelui zijn immers mondig [2] en kunnen zich organiseren, net als voor Obama. Wat veel gedonder en studentenonrust rond het Binnenhof kan geven. “Joe HyperRoom” kan best wel eens een rol gaan spelen in komende verkiezingen. Ik denk dat het daarom tijd is voor een intelligent(ie) stumuleringsplan wat ons land goed positioneert in de EU en elders. En het kan een prikkelend effect hebben op de werkgelegenheid in een aantal sectoren.

Alle componenten voor zo’n Hyperkamer zijn aanwezig, alleen werken ze nog niet goed samen en is er in huizen nog niet voorzien in infrastructuur hiervoor. Daarom stel ik voor het “HBO Hyperhuis Project” op te laten starten, in samenwerking met lectoraten van een aantal hogescholen en bedrijven. Een living testbed voor zulke hyperkamers moeten we laten ontwikkelen en thuis uitproberen door HBO-studenten en -docenten, die immers in tegenstelling tot studenten van universiteiten nog meestal bij hun ouders inwonen.

Het  Hyperkamer-concept kan een zelfde rol gaan spelen als de automobiel indertijd. Het is goed om te weten dat bij de introductie daarvan in Duitsland er onmiddellijk een consortium van paardenfokkers, koetsiers en stalhouders werd opgericht, die deze “koetsen zonder paarden, waar zelf in gereden zou worden” een lange tijd verboden hebben gekregen om in de steden te rijden. Te gevaarlijk!

Voor het echt doorbreken van Domotica en ICT in woningen zijn er nu een aantal blokkades. Met Hyperkamers kunnen we die doorbreken, maar dan moeten we het wel expliciet zelf willen. Om dit voorstel kracht bij te zetten vraag ik de NetGen’er een mailtje te sturen naar hyperkamer (at) gmail (punt) com met in de subjectregel: ‘Ja ik wil’ of ‘idee’ zodat we het P2P verbeterd kunnen gaan opstarten.

Jaap van Till, Lector Telecommunicatie & Netwerken, HAN


[1] Don Tapscott, “grown up digital – how the net generation is changing our world”, McGraw Hill, 2009.

[2] Sander Voormolen, “ De consument heeft de macht gegrepen – Fabrikanten overleven alleen als zij goed naar hun klanten luisteren” NRC Handelsblad, 10 januari 2009.










«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK